Goed omgaan met de verkeershinder straks

Tim Steenbergen op het viaductTim Steenbergen (fotografie: Paul van Baardwijk)
19-12-2023

Nu nog rijdt Tim Steenbergen bijna dagelijks van zijn woonplaats IJsselstein naar zijn werk in Werkendam. Straks tijdens de werkzaamheden aan de A27Houten - Hooipolder gaat dat anders zijn, dan werkt hij regelmatig thuis of vanuit het kantoor in Bodegraven.

Het geluid als hij over de Merwedebrug rijdt, klinkt hem als muziek in de oren. ‘Het kenmerkende “doek-doek-geluid” is zo vertrouwd, het is haast iconisch, net als de brugbogen.’ Tim Steenbergen rijdt vaak over deze brug bij Gorinchem en over de A27 Houten - Hooipolder. Hij kent de route op verschillende manieren. ‘Als kind van 3 ben ik met mijn ouders vanuit Den Haag naar Nieuwendijk in Noord-Brabant verhuisd. Voor familiebezoek reden we altijd via de A27 over de Merwedebrug. Op mijn twintigste ging ik in Gorinchem wonen en reed ik voor mijn werk al naar Almkerk en later Raamsdonksveer. Stappen deed ik als jongere vaak in Breda, dan gingen we ook de A27 over.’ Sinds een aantal jaren woont hij in IJsselstein. ‘Voor de liefde’, lacht Tim. ‘Ook vanuit hier pak ik weer de A27 richting Werkendam. Een langere route dan vanuit Gorinchem, maar wel de goede kant op!’      

Lange dagen, korte nachten

Tim heeft een druk leven. Als projectleider bij het bedrijf Solid Systems, dat gespecialiseerd is in inbraak- en brandbeveiliging door middel van camera’s, reist hij de hele Benelux door om opnames te doen of projecten te bezoeken. ‘Met een team van monteurs bekijk ik dan hoe het pand het beste beveiligd kan worden.’ Ook is hij net voor de tweede keer vader geworden. Een gevalletje ‘lange dagen, korte nachten’ dus. Toch hoor je de energieke Tim niet klagen. ‘Ik ben dol op mijn jonge gezin en op mijn werk. Ik rijd heel België, Nederland en Luxemburg door, dus ik kom nog eens ergens.’

In de file voor de borrel

Toch zit er ook een keerzijde aan het vele reizen. De verkeersdrukte op de A27 speelt hier een grote rol in, legt hij uit. ‘Elke dag is het razend druk op de route tussen Houten en Hooipolder. Naar kantoor rijd ik zuidwaarts, dat is goed te doen. Bovendien vertrek ik vroeg: tussen 6 en 7 uur ’s ochtends en soms wel eerder. De terugweg is ook acceptabel. Na de oprit Sleeuwijk begint er beweging in het verkeer te komen en hobbel ik in een gestaag tempo naar huis. Muziekje aan, niets aan de hand. Maar we hebben ook wel eens afspraken met een klant op het laatste moment moeten annuleren. Stonden we compleet vast op de A27 in noordelijke richting. Heel frustrerend.’ Andere frustratie van Tim: een spontane actie zoals een vrijdagmiddagborrel met partners erbij, is nauwelijks mogelijk. ‘Mijn vriendin werkt in Soest. Ze moet dan eerder weg van haar werk en dan onze oudste van de kinderopvang ophalen en vervolgens in de file gaan staan om bij de borrel te kunnen zijn. Dat gaat te ver.’

Kijken naar het geheel

Voor Tim komt de verbetering van de A27 tussen Houten en Hooipolder als geroepen. ‘Ik volg het nieuws over de aanstaande werkzaamheden al heel lang en ben blij dat ze definitief doorgaan. Ze kunnen wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen.’ Hij beseft dat de wegwerkzaamheden tijdelijk voor meer verkeersdrukte zullen zorgen. ‘Op de korte termijn is het natuurlijk vervelend dat er verkeershinder op de route is. Maar ik kijk liever naar het grotere geheel. Straks liggen er extra rijstroken en zijn de bruggen opgeknapt of vernieuwd. Daarvoor moeten we nu een aantal jaren door de zure appel heen bijten.’

Goed ingerichte werkplek

Het liefst houdt Tim die appel voor zichzelf zo min mogelijk zuur. ‘Natuurlijk heb ik al nagedacht over hoe ik het straks ga doen met het woon-werkverkeer. Ik heb besloten dat ik veel thuis ga werken en wat vaker op ons kleinere kantoor in Bodegraven aan de slag ga. Opnames kan ik eventueel op afstand doen: ook nu al ben ik er niet altijd bij en kijk ik via beeldbellen mee met de monteurs.’ Tim heeft de mazzel dat hij een goed ingerichte werkplek op zolder heeft. ‘Ik heb een laptop, een goed bureau en een comfortabele stoel. Alles is ergonomisch ingericht.’ En wat als iemand zo’n thuiswerkplek niet heeft? ‘Dan moet je creatief zijn. Zoek iets in de buurt. Een rustig lunchcafé, de bibliotheek, of een bedrijf dat met alle thuiswerkers misschien wel een kantoorplek over is. Met out of the box-denken kom je een heel eind, niet alleen werknemers, ook werkgevers.’

Communicatie tussen werkgever en werknemer

Zijn eigen werkgever heeft nog geen concrete plannen voor als de A27 straks op de schop gaat, moet hij bekennen. ‘Maar ik heb er alle vertrouwen in dat die er flexibel en creatief mee om zal gaan. Het zit in het DNA van ons bedrijf om oplossingsgericht te denken, dus dat komt wel goed. Het belangrijkste is denk ik dat werkgevers en werknemers goed met elkaar overleggen wat het handigste is om te doen. Communicatie is het sleutelwoord.’

Ook op de hoogte bij iets onverwachts

Dat geldt wat hem betreft ook voor Rijkswaterstaat. ‘Natuurlijk zal Rijkswaterstaat duidelijke en accurate informatie geven over de wegwerkzaamheden en hinder. Maar ook in onverwachte situaties is het belangrijk om automobilisten op de hoogte te houden. Stel dat een geplande wegafsluiting niet doorgaat door weersomstandigheden, dan vind ik het als weggebruiker fijn om dit te weten. Dat is dus mijn oproep voor de komende jaren aan Rijkswaterstaat: keep me posted!’

Afbeeldingen

Cookie-instellingen