Vanaf mei maakt ALSÉÉN het terrein bouwrijp, legt een bouwweg aan en plaatst er een keet voor het personeel.
De materialen die nodig zijn voor de inrichting van het terrein worden via de A59, de Oosterhoutseweg en Het Gat aangevoerd. Aan Het Gat komt een speciale in- en uitrit voor bouwverkeer. Tot aan de zomer rijdt hier met enige regelmaat een beperkt aantal vrachtwagens met bouwmaterialen, zoals puin voor de bouwweg en materialen voor de keet. Als na de zomervakantie de bouw van de verbindingsweg van start gaat, wordt het drukker op Het Gat vanwege de zandtransporten die hiervoor nodig zijn. Voor de veiligheid van (brom)fietsers en wandelaars, leggen we dan langs Het Gat een tijdelijk vrij liggend fietspad aan.
Onderdoorgangen en viaducten
De komende jaren wordt knooppunt Hooipolder verbeterd. Een nieuwe verbindingsboog van de A59 uit Zonzeel naar de A27 richting Utrecht verbetert de doorstroom van het verkeer bij knooppunt Hooipolder. Dit verkeer hoeft dan niet meer linksaf te slaan via de verkeerslichten, deze zullen ook worden verwijderd, waardoor de totale afwikkeling van het verkeer in knooppunt Hooipolder verbetert. Deze verbindingsboog gaat onder de Oosterhoutseweg en de A27 door en over de A59 en de Kerklaan heen om vervolgens weer aan te sluiten op de A27 richting Utrecht. Vanaf de zomer van 2024 bouwen we als eerste de betonnen constructies voor de onderdoorgangen. Dat doen we náást de bestaande wegen Als deze constructies klaar zijn, worden ze volgend jaar op hun uiteindelijke plek “ingeschoven”. Dit najaar start de bouw van het viaducten over de A59 en de Kerklaan.
Tussen de onderdoorgang van de A27 en het nieuwe viaduct over de A59 gaat de weg ongeveer 6 meter omhoog. Aan de andere kant van de A59 loopt de weg verhoogd door over de Kerklaan naar A27, zie onderstaande impressie om een beeld te krijgen bij het eindresultaat. Voor de bouw van de weg brengen we vanaf het eind van de zomer 2024 tot begin 2025 zo’n 143.000 kubieke meter zand aan.
Minder stoplichten
Er komt een vrije rijbaan voor verkeer dat vanaf Utrecht (A27) rechtsaf richting Zonzeel (A59) gaat. Hiervoor wordt het bestaande viaduct over de Kerklaan verbreed. Er komt ook een rijbaan zonder stoplichten voor verkeer vanaf ’s-Hertogenbosch (A59) richting Utrecht (A27). Daarnaast wordt de indeling van de rijstroken op het knooppunt aangepast. Auto’s die hier staan te wachten, kunnen zich wat ruimer opstellen, wat ook de doorstroming ten goede komt.
Bouwterreinen en in- en uitritten voor bouwverkeer
Voor de werkzaamheden voor de verbetering van het knooppunt, richt ALSÉÉN bij de Kerklaan en de A59 in de zomer werkwegen in en maakt deze bereikbaar met in- en uitritten voor werkverkeer. Op de afbeelding staan de verschillende in- en uitritten aangegeven.
Informatiebijeenkomst (aankondiging)
Op 27 juni organiseren Rijkswaterstaat en ALSÉÉN een bewonersavond in Raamsdonksveer. Medewerkers van het project geven dan uitleg over de werkzaamheden die na de zomervakantie starten en wat inwoners hiervan gaan merken. Eind mei volgt meer informatie over de bijeenkomst.