‘De Merwedebrug zien, voelt als thuiskomen’

Kees Kuup met uitzicht op de MerwedebrugKees Kuup met uitzicht op de Merwedebrug. Fotografie: Studio Retouched.
27-03-2024
722 keer bekeken

De herinneringen van Kees Kuup aan de Merwedebrug gaan terug tot aan zijn vroegste jeugd. De iconische brug heeft dan ook een speciaal plekje in zijn hart. ‘Als ik van mijn werk naar huis rijd en de brug in de verte zie, voelt dat als thuiskomen.’

Brug als recreatieplek

Voor Nieuwendijker Kees Kuup is de Merwedebrug één brok historie. Van zijn 6e tot zijn 14e woonde Kees met zijn ouders op een woonark op ongeveer 2 km afstand van de brug. ‘Denk ik aan mijn jeugd, dan denk ik aan de brug. Een vroege herinnering is van begin jaren zeventig, tijdens de oliecrisis. Op autoloze zondagen was de brug opeens een unieke recreatieplek. Ik ging eroverheen wandelen, maar er waren er ook die gingen fietsen, rolschaatsen of stoepkrijten.’

Brug beklimmen

Ook tijdens zijn middelbare schooltijd speelde de brug een grote rol. ‘Iedere dag fietste ik naar Gorinchem op en neer, in weer en wind.’ En het bleef niet bij fietsen. Kees: ‘In een balorige bui ben ik weleens in de brugpijler geklommen. Jeugdige onbezonnenheid, zeg maar.’ Ook was de brug getuige van zijn rijlessen. Daarbij was het knooppunt Gorinchem op z’n zachtst gezegd nogal een uitdaging. ‘De toerit Sleeuwijk had een sterke bocht met een erg korte invoegstrook. Ik heb peentjes gezweet achter het stuur, maar alles went. Die toerit bestaat allang niet meer, gelukkig maar voor de jongeren die er nu rijles hebben.’

Kees Kuup op het fietspad van de Merwedebrug
Kees Kuup: ‘Als ik dan van mijn werk naar huis rijd en de brug in de verte zie, voelt dat als thuiskomen’. Fotografie Studio Retouched

Karakteristiek bouwwerk

Tegenwoordig woont Kees in Nieuwendijk, dat tegen de A27 aan ligt. Voor zijn werk als vleeskeurmeester werkt hij in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Ook nu nog is de Merwedebrug voor hem dus bijna dagelijkse kost, want zo’n 3 keer per week rijdt hij er overheen als hij klussen in Zuid-Holland heeft. ‘Als ik dan van mijn werk naar huis rijd en de brug in de verte zie, voelt dat als thuiskomen’, mijmert Kees. ‘Het is zo’n karakteristiek bouwwerk, een onderscheidend element in het landschap. Je ziet de liefde en het vakmanschap terug in het ontwerp. Ter vergelijking: hier dichtbij ligt een grote energiecentrale. Ook die valt op, maar niet qua schoonheid. Daar krijg ik geen warm gevoel bij.’

Constante verkeersstroom

Volgens Kees kunnen de werkzaamheden aan de A27 Houten - Hooipolder niet snel genoeg starten. ‘Dit is zo’n drukke route, zowel in noordelijke als zuidelijke richting. Ik heb het verkeer de laatste jaren enorm zien toenemen, met name het vrachtverkeer. Als ik over de brug fiets, heb ik goed zicht op het verkeer en dan valt het mij op dat er een constante, aaneengesloten verkeersstroom is; nergens vallen er gaten.’ 

Verkeersinformatie checken

Kees snapt dat de wegwerkzaamheden aan de A27 en de Merwedebrug de komende jaren hinder gaan opleveren. ‘Voor een deel is dat een gegeven, maar voor een deel heb je het ook zelf in de hand als verkeersdeelnemer. Nu al houd ik bijvoorbeeld de verkeersinformatie in de gaten voordat ik op pad ga, maar straks zal ik die extra checken. Afspraken probeer ik zo veel mogelijk buiten de spits te plannen, hoewel ik deels ook afhankelijk ben van mijn klanten. Sluiproutes, daar doe ik niet aan. Die werken niet en leveren alleen maar overlast op voor omwonenden.’

Kees Kuup met uitzicht op de Merwedebrug
Kees Kuup: ‘Afspraken probeer ik zo veel mogelijk buiten de spits te plannen en sluiproutes daar doe ik niet aan.’Fotografie: Studio Retouched.

Met pensioen

Zelf maakt Kees de verbeterde A27 Houten - Hooipolder niet meer mee, althans niet als forens. ‘Tegen die tijd ben ik met pensioen. Maar voor andere bestemmingen dan mijn werk zal ik de route  blijven rijden, dus ik profiteer er hoe dan ook van.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen