Dit vormt de fundering van de weg. Dagelijks rijden zo'n 5 vrachtwagens vanaf de A59 en de Statendamweg heen en weer naar de bouwlocatie om het zand te lossen. Er wordt steeds een laag van een halve meter aangebracht die met een wals wordt samengeperst. In totaal komen er 12 lagen. Het zand blijft een tijd liggen, zodat de bodem in elkaar wordt gedrukt en er straks een stevig fundament voor de weg ligt.
De komende jaren verbeteren we knooppunt Hooipolder onder andere met een nieuwe ongelijkvloerse verbindingsboog van de A59 uit Zonzeel naar de A27 richting Utrecht. Om ruimte te maken voor deze nieuwe boog, sluiten we op de A59 op- en afrit 34 Raamsdonksveer af. Verkeer kan dan via een nieuwe verbindingsweg aan de zuidkant van Raamsdonksveer naar de op- en afritten 33 Oosterhout bij de Statendamweg. De weg gaat met een brug over de Donge. Na de zomer starten we met de bouw van de nieuwe weg aan de noordkant van de Donge en in de winter van 2025 met de bouw van de brug. Begin 2026 moet de nieuwe verbindingsweg klaar zijn.