Aan de slag voor het personeel

FietserGerco Huisman, mobiliteitsmanager voor Rijkswaterstaat: ‘Met een fiets van de zaak waarderen medewerkers hoe fit ze worden en dat bijvoorbeeld de tweede auto de deur uit kan.’
27-09-2023
1071 keer bekeken {0} reacties

Ook voor werkgevers langs de A27 hebben de werkzaamheden aan de A27 Houten - Hooipolder gevolgen. Zij moeten ervoor zorgen dat het personeel zonder al te veel problemen aan het werk kan blijven. Brabant Mobiliteitsnetwerk, Zuid-Holland Bereikbaar en Goedopweg gaan ze daarbij ondersteunen.

De werkzaamheden voor de verbetering van de A27 zijn nu nog niet erg zichtbaar voor de weggebruiker. ‘Bij veel werkgevers zien we daarom een afwachtende houding. Maar het is belangrijk om nu al aan de slag te gaan om problemen voor je werknemers straks te voorkomen,’ zegt Gerco Huisman, mobiliteitsmanager voor Rijkswaterstaat. Edo Haitsma (Zuid-Holland Bereikbaar) vult aan: ‘Je wilt ervoor zorgen dat je medewerkers fris en fruitig op het werk aankomen en niet al anderhalf uur in de file hebben gestaan. Als je wacht tot de werkzaamheden zichtbaar zijn, heb je het begin al gemist.’

Edo Haitsma
Edo Haitsma (Zuid-Holland Bereikbaar): ‘De verplichte kantoordagen op dinsdag en donderdag leiden tot enorm veel piekmomenten op de weg.’


Tijdig beginnen, meer effect

Huisman schetst waar een werkgever rekening mee moet houden om het mobiliteitsbeleid van het bedrijf aan te passen. ‘Je moet adviezen inwinnen, de maatregelen moeten langs de ondernemingsraad, je medewerkers gaan gebruikmaken van regelingen om bijvoorbeeld een fiets aan te schaffen. Wil je de fietsenstalling uitbouwen, dan heb je een aannemer nodig. Om werken op afstand mogelijk te maken, ga je het IT- systeem verbeteren. Bij het werk aan de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug hebben enkele ondernemers zelfs een deel van het bedrijfspand verplaatst. Werkgevers die tijdig begonnen, zagen meer effect van de maatregelen, vaak tegen lagere kosten. Werknemers zijn bovendien meer tevreden, omdat ze weten wat er op hen afkomt.’

Meer vliegen in één klap

Het wordt dus tijd om maatregelen te nemen, zegt Huisman. ‘Vanaf 2024 is de verwachting dat weggebruikers in de spits 10 tot 30 minuten extra vertraging oplopen. Er zijn nu al lange files, dus dat wordt dan nog erger, naast afsluitingen in avond, nacht en weekend. In de zomer van 2025 en 2026 loopt de hinder op tot 60 minuten door afsluitingen van 3 weken. En niet alleen Rijkswaterstaat gaat aan het werk: ook provincie en gemeenten gaan met diverse onderhoudsprojecten aan de slag. Dus een werkgever die nu werk maakt van een mobiliteitsplan, profiteert daar ook van bij andere projecten. Nadenken over de mobiliteit in het bedrijf sluit bovendien aan op landelijk beleid. Vanaf 2024 moeten grote werkgevers inzicht geven in hoe zij mobiliteit hebben georganiseerd en beleid ontwikkelen voor CO2-reductie richting 2030.’

Bedrijfsscans naar verplaatsingspatronen

Werkgevers hoeven niet allemaal zelf het wiel uit te vinden, legt Edo Haitsma uit: ‘Vanuit Zuid-Holland Bereikbaar, Brabant Mobiliteitsnetwerk en Goedopweg benaderen we bedrijven om gratis scans te laten uitvoeren naar het verplaatsingspatroon van de werknemers. Om vervolgens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Die kunnen liggen in een e-bikeprogramma of variabele werktijden. Werkgevers kunnen ook nadenken over hun mobiliteitsbeleid voor de lange termijn, waarbij niet meer sprake is van een standaard leaseauto en begin van de werkdag om 8.00 of 9.00 uur. Daarin kunnen we bedrijven begeleiden. In eerste instantie kiezen wij daarvoor de bedrijven met de meeste potentie, dus met veel werknemers, in de buurt van de A27. Daarnaast hebben we contact met ondernemersverenigingen en parkmanagers van bedrijventerreinen, om via hen de kleinere ondernemers handvatten te geven waarmee ze aan de slag kunnen. Ondernemers die interesse hebben en nog niet benaderd zijn, kunnen zich melden en worden dan met de juiste mensen in contact gebracht.’

Tevreden werknemers

Ervaringen bij andere projecten leverden vaak al veel op, vertelt Huisman. ‘Rond de A15 bleek dat werkgevers vaak een verkeerd beeld hebben van waar hun werknemers wonen en hoe ze reizen. Fietsen blijkt geregeld goed mogelijk. Daarnaast zien werkgevers vaak veel drempels voor aanpassingen. Wij helpen hen de voordelen in te zien. Werknemers zijn vaak heel blij met de flexibiliteit die hun werkgever biedt, als ze eerder of later naar het werk kunnen komen of meer thuis kunnen werken. Met een fiets van de zaak waarderen ze hoe fit ze worden en dat bijvoorbeeld de tweede auto de deur uit kan.’

Stop de verplichte kantoordag

Tijdens corona konden veel mensen prima thuiswerken, aldus Haitsma. ‘Nu zie je dat veel bedrijven weer een verplichte kantoordag op dinsdag en donderdag hebben ingevoerd, wat tot enorme piekmomenten op de weg leidt. Wij snappen dat werkgevers een bepaalde mate van persoonlijke interactie belangrijk vinden, maar waarom altijd op vaste dagen? En waarom een hele dag? Het is belangrijk dat werkgevers zich realiseren dat er echt serieuze hinder aan komt en dat ze een positieve bijdrage aan mobiliteit kunnen leveren.’

Meer lezen over slim reizen tijdens de werkzaamheden aan de A27 Houten - Hooipolder?
Slim reizen | Verbreding A27 Houten-Hooipolder

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen