Om straks aan de slag te kunnen met de bouw, voeren we begin 2023 al werkzaamheden uit, zoals het bouwrijp maken van de grond.
Keizersveerbrug
De Keizersveerbrug bestaat straks uit 2 bruggen naast elkaar, net als de Houtensebrug. De ene brug komt naast de bestaande brug te liggen, de andere op de plek van de huidige brug. Om ruimte te maken voor de aanleg van de nieuwe bruggen maken we als eerste stap de grond bouwrijp. Daarvoor moeten ook bomen wijken. We compenseren de natuur door nieuwe bomen te planten. Dit gebeurt zoveel als mogelijk binnen de tracébesluitgrenzen en in de buurt van waar gekapt is. Bomen die niet in de weg staan voor de werkzaamheden blijven staan.
Werkzaamheden winter
In het eerste kwartaal van 2023 verwijdert de aannemer bomen in de berm van de fietspaden aan beide zijden van de A27 aan de noordkant van de Keizersveerbrug in de buurt van het tunneltje onder de A27. Dit levert kortstondige hinder op voor fietsers. We vragen fietsers om de instructies ter plaatse op te volgen. Ook vinden genoemde periode werkzaamheden plaats voor het verwijderen van bomen langs de Maasdijk en rondom de huidige op- en afrit Geertruidenberg/ Raamsdonksveer. Tot slot wordt gewerkt ter hoogte van de aansluiting van het toekomstige bedrijventerrein Groote Haar (Groeneweg) nabij ten noorden van Gorinchem. Deze werkzaamheden vinden naar verwachting plaats in de periode van half januari tot half maart 2023. Meer informatie volgt te zijner tijd.
Hout zo duurzaam mogelijk opnieuw gebruiken
Rijkswaterstaat wil het gekapte hout zo duurzaam mogelijk inzetten. Stammen die hiervoor geschikt zijn, gaan naar de meubelmakerij. De rest van het hout wordt, afhankelijk van de kwaliteit, gebruikt voor spaanplaatproductie, de papierindustrie of biomassa-energie.