Alles valt of staat met goede communicatie

Leon Aerssens met op de achtergrond de tribune van het Rat Verlegh Stadion in BredaLeon Aerssens, Hoofd Veiligheid en Facilitair en Inkoop bij het Rat Verlegh Stadion in Breda. Foto: Studio Retouched
07-07-2022
4940 keer bekeken

Het stadion van profvoetbalclub NAC Breda krijgt vanaf 2023 te maken met de gevolgen van de werkzaamheden aan de A27 Houten - Hooipolder. Hoe bereiden ze zich hierop voor? Dat vertelt Leon Aerssens, Hoofd Veiligheid en Facilitair en Inkoop.

De hele week is Leon Aerssens druk in de weer met de organisatie rondom de wedstrijden van NAC Breda. ‘Supporters, zowel van NAC als van onze gasten, moeten veilig kunnen aankomen, verblijven en vertrekken bij het Rat Verlegh Stadion, de thuisbasis van NAC Breda. Daarom is goed crowdmanagement essentieel, net als de organisatie van de verkeersroutes en de parkeergelegenheid voor gastsupporters.’

Wedstrijddrukte tijdens avondspits

Met een capaciteit van 19.000 personen trekt het stadion veel bezoekers. Dat betekent extra drukte op de wegen rondom het stadion op de vrijdagavond, het dagdeel waarop de wedstrijden van de eerste divisie plaatsvinden. ‘De aankomst van de supporters valt samen met de vrijdagavondspits’, vertelt Aerssens. ‘Niet ideaal, maar er valt weinig aan te doen. De speeltijden zijn al lang van tevoren vastgesteld en daar valt niet aan te tornen.’ 

Geen vrijdagmiddagborrel voor de wedstrijd

Nu al is de drukte op de weg naar het stadion soms niet te overzien. Aerssens: ‘We liggen aan de noordwestkant van Breda, tussen de A16, A59 en A27. Het verkeer op deze wegen staat in de spits bijna altijd vast, waardoor ook het onderliggend wegennetwerk zwaar belast wordt. Wij geven supporters daarom altijd van tevoren mee: “Houd rekening met verkeersdrukte, kom op tijd en vertrek niet pas na je vrijdagmiddagborrel om de wedstrijd te bezoeken.” Menig supporter heeft zich daar al op verkeken en daardoor de wedstrijd gemist.’

Leon Aerssens op de tribune van het Rat Verlegh Stadion in Breda.
Leon Aerssens: ‘Houd rekening met verkeersdrukte, kom op tijd en vertrek niet pas na je vrijdagmiddagborrel om de wedstrijd te bezoeken’. Foto: Studio Retouched

Veilige alternatieve routes uitstippelen

De verbredingswerkzaamheden aan de A27 Houten - Hooipolder die vanaf 2023 staan gepland, zullen de verkeersdrukte versterken, beseft Aerssens. ‘Dan heb je naast het reguliere verkeer ook nog eens bouwverkeer, minder of versmalde rijstroken én wegafsluitingen. Dat zal ook het verkeer naar en van het NAC-stadion zeker gaan merken.’ Alles valt of staat volgens Aerssens daarom met goede communicatie. ‘Ik hoop dat Rijkswaterstaat ons goed informeert, dan kunnen we samen met de verkeerskundige van de gemeente Breda en de politie gaan kijken wat de veiligste en snelste alternatieve routes zijn. Ook de inzet van verkeersregelaars is niet ondenkbaar.’ 

Verkeerstroom zo veel mogelijk spreiden

Via onder andere de website van NAC Breda, social media en de gebruikelijke mail aan supporters over de aankomende wedstrijd brengt de voetbalclub de bezoekers te zijner tijd op de hoogte van mogelijke verkeershinder als gevolg van de werkzaamheden. ‘Daarin leggen we uit waarom de werkzaamheden er zijn en geven we tips hoe met de verkeershinder om te gaan. Ik raad iedereen in ieder geval aan om de actuele informatie te blijven volgen en echt op tijd te komen. Hoe meer we de verkeerstroom rondom de wedstrijd kunnen spreiden, des te beter. Enne… kom je uit Breda, pak dan vooral de fiets!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen