Voor dit noordelijke deel gaat het onder meer om de verbreding van 7 km snelweg, de verbreding van de westelijke Houtensebrug en de vervanging van de Hagesteinsebrug. De gunning voor dit deel staat gepland voor eind 2022. Projectmanager Marc Lentjes: ‘Bij deze aanbesteding nemen we de ervaringen mee die we tot nu toe hebben opgedaan tijdens de aanbesteding van contract Zuid. Daar voeren we momenteel gesprekken met geselecteerde aannemerscombinaties.’
De Houtensebrug stamt uit 1981 en leidt het verkeer over het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Studio Retouched
Nieuw soort samenwerking
Net als bij contract Zuid maakt Rijkswaterstaat ook bij Noord gebruik van de zogenoemde tweefasenaanpak, namelijk voor beide grote bruggen. Met deze aanpak sluit Rijkswaterstaat aan bij de doelstellingen uit het transitieplan ‘Op weg naar een vitale infrasector’, waarvoor Rijkswaterstaat en marktpartijen zich de komende jaren inzetten.
Projectmanager Florine Verver-Bax staat bij de Houtensebrug. Foto: Studio Retouched
Projectmanager Florine Verver-Bax licht toe: ‘De tweefasenaanpak wil zeggen dat we in de eerste fase samen met de opdrachtnemer pas een prijs vaststellen voor de meest risicovolle of onzekere delen van de bouwfase als de risico’s beter zijn in te schatten. Dat betekent een nieuw soort samenwerking: we gaan samen op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen en hobbels die we ongetwijfeld gaan tegenkomen. Dat vraagt van zowel ons als de aannemer om vertrouwen, de wil en de inzet om er met elkaar een succes van maken. Spannend, we kijken ernaar uit.’
Het westelijke deel van de Houtensebrug wordt verbreed. Foto: Studio Retouched
Ook Lentjes is benieuwd naar de reacties uit de markt op deze aanbesteding. ‘Het is echt een interessante opdracht, met niet alleen verbreding van de snelweg, maar ook verbreding en vervanging van bruggen. Ik hoop dat marktpartijen net zo enthousiast zijn als wij om samen de doorstroming op dit deel van de A27 te gaan verbeteren en met de tweefasenaanpak aan de slag te gaan.’