Dat de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder nodig is, daar zijn wethouders Hans Tanis (gemeente Altena) en Joost van der Geest (gemeente Gorinchem) van overtuigd. ‘Er staat nu ook al veel file op de A27’, aldus Tanis. ‘En omdat de snelweg dwars door de gemeente Altena loopt, merken we daar veel van. Bijvoorbeeld in de vorm van sluipverkeer.’ Van der Geest vult aan: ‘Ook wij als gemeente Gorinchem zien de noodzaak van de wegverbreding in. Deze leidt uiteindelijk tot een betere doorstroming, niet alleen op de A27 maar ook op het onderliggend wegennet. En daar zijn we zeker bij gebaat.’
Noodzakelijk kwaad
Toch maken beide wethouders zich ook zorgen. ‘Hoewel de verbreding noodzakelijk is, heeft deze ook een keerzijde’, stelt Van der Geest. ‘Want hoe houden we onze gemeenten tijdens de ombouw bereikbaar? Zeker omdat bereikbaarheid nu al een issue is.’ Tanis vult aan: ‘Natuurlijk weten we dat we tijdens de werkzaamheden door de pijn heen moeten, dat het een noodzakelijk kwaad is. Maar het moet wel behapbaar blijven. En daar maken we ons wel zorgen over.’
Beperkt budget
Mobiliteitsmanagement kan een deel van de pijn wegnemen. Tanis en Van der Geest geven aan dat Rijkswaterstaat hen – en ook de andere betrokken gemeenten en provincies – hier actief bij betrekt. ‘Het is fijn dat we hier in een vroeg stadium bij worden betrokken’, aldus Tanis. ‘Tegelijkertijd is het beschikbare budget voor mobiliteitsmanagement beperkt, terwijl Rijkswaterstaat als “veroorzaker” en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als opdrachtgever verantwoordelijk zijn voor het beperken van de hinder tijdens de ombouw én de financiering hiervan. Willen we onze gemeenten tijdens de ombouw bereikbaar, leefbaar en veilig houden, dan moeten we inzetten op extra financiële middelen.’
Merwedebrug als bottleneck
Van der Geest stelt dat de uitwijkmogelijkheden in de regio ook niet enorm zijn. ‘Je moet op de een of andere manier altijd het water over en dan is de Merwedebrug een enorme bottleneck. Ook openbaar vervoer is niet direct een alternatief. Er is geen treinverbinding, dus ook de bus moet de brug over. En daar komt nog bij dat er ook aan de A15 gewerkt gaat worden; dit overlapt deels het werk aan de wegverbreding van de A27.’
Samenwerking
Reden genoeg voor de 8 gemeenten die langs het te verbreden stuk van de A27 liggen om de samenwerking te zoeken. Tanis: ‘Samen met de betrokken waterschappen en provincies hebben we analyses gemaakt van waar we op het onderliggend wegennet problemen verwachten. Aan de hand daarvan werken we aan een pakket maatregelen om de mogelijkheden van het onderliggend wegennet beter te benutten, om goede alternatieven te bieden en verkeersstromen te beïnvloeden. Hiervoor is continu monitoren van het verkeer van groot belang. Zo hopen we zelf ook een bijdrage te kunnen leveren aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid in deze 8 gemeenten langs de A27 tijdens de werkzaamheden.’ Tegelijkertijd benadrukken ze dat de overheid het niet alleen kan. ‘Ook het bedrijfsleven en aan hen gelieerde ondernemersverenigingen kunnen bijdragen om het leed van de werkzaamheden te verzachten. Denk aan het aanbieden van deelfietsen op bedrijventerreinen of het creëren van pendeldiensten waar werknemers gebruik van kunnen maken. Wij willen daarom ook in gesprek met bedrijven om te kijken hoe we samen werken aan de bereikbaarheid’
Vruchten plukken van de coronacrisis
Daarnaast beseffen Tanis en Van der Geest dat het bij mobiliteitsmanagement ook draait om gedragsverandering. ‘We moeten het bij mensen tussen de oren zien te krijgen dat ze ook kunnen thuiswerken of bijvoorbeeld pas na de ochtendspits in de auto kunnen stappen’, stelt Van der Geest. ‘Een van de voordelen van de coronacrisis is dat veel mensen al hebben ervaren dat thuiswerken helemaal zo slecht nog niet is. Hopelijk kunnen we hier tijdens de ombouw de vruchten van plukken.’
Combinatie van fiets en veerpont
De gemeenten Altena en Gorinchem zijn ook gestart met een proef om deelfietsen aan te bieden. ‘We weten dat gedragsverandering tijd kost’, stelt Van der Geest. ‘Door deelfietsen aan te bieden bij de veersteiger in Sleeuwijk en Gorinchem kunnen mensen er nu al aan wennen dat de veerpont in combinatie met een deelfiets een prima alternatief kan zijn voor de auto.’ Tanis vult aan. ‘Best veel mensen gaan nu in Altena de snelweg op en er bij Gorinchem na de Merwedebrug weer vanaf. We moeten deze groep overtuigen dat de combinatie van fiets en veerpont een goed alternatief is. Het gros van de scholieren doet dit bijvoorbeeld al, maar waarom stoppen mensen ermee zodra ze hun rijbewijs hebben? Daar valt zeker nog winst te behalen.’
Meer weten over mobiliteitsmanagement? Lees dan eens dit artikel terug én houd onze website in de gaten! De komende tijd besteden we in een reeks artikelen aandacht aan dit thema. Neem ook eens een kijkje op zowerkthet.nl. Daar vind je handige tips over mobiliteit en flexibel werken.