Op 1 juni 2021 zijn alle aanbestedingsdocumenten voor de verbreding van de A27 tussen Everdingen en Hooipolder – het zuidelijke deel van de A27 Houten - Hooipolder – gepubliceerd op TenderNed. Een mijlpaal, aldus contractmanager Richard Hartmann. ‘We hebben er bij Rijkswaterstaat en ingenieursbureau Arcadis heel hard aan gewerkt en zijn blij dat we de aanbesteding voor contract Zuid nu “in de markt kunnen zetten”.’ Projectmanager Marc Lentjes vervolgt: ‘We hopen dat marktpartijen net zo enthousiast zijn als wij en dat zij zich vol enthousiasme op de aanbesteding zullen storten. Een interessant stuk weg met ca. 40 km wegverbreding, aanpassingen aan knooppunt Hooipolder en een compleet nieuwe Merwedebrug en Keizersveerbrug.’
Spannend en leuk
Voor de verbreding van de A27 Houten - Hooipolder zoekt Rijkswaterstaat een technisch bekwame partner, waar goed mee kan worden samengewerkt. Volgens Hartmann is dit een essentiële kwaliteit. ‘We maken bij de aanbesteding gebruik van het tweefasenproces, waarbij we voor de meest risicovolle of onzekere delen van de bouwfase pas een prijs vaststellen wanneer de risico’s beter zijn in te schatten. Dit betekent dat we met de geselecteerde opdrachtnemer een nieuwe vorm van samenwerking aangaan, waarin we samen van alles moeten uitzoeken. Spannend, maar ook heel leuk.’
Leren van ervaringen
De aanbesteding voor contract Noord (Houten - Everdingen) staat onder voorbehoud gepland voor het vierde kwartaal van 2021. Bij dit stuk weg gaat het onder meer om de verbreding van ca. 7 km weg, een nieuwe Hagesteinsebrug en de renovatie en verbreding van de Houtensebrug. Rijkswaterstaat neemt hierbij de ervaringen mee die zijn opgedaan tijdens de aanbesteding van contract Zuid. ‘Daarom starten we de aanbesteding van contract Noord pas als de trechtering naar 3 gegadigden in de aanbesteding van contract Zuid is afgerond’, aldus Lentjes. ‘Hierdoor kunnen zowel Rijkswaterstaat als marktpartijen hun aandacht volledig richten op contract Zuid. Wel zo fijn voor iedereen.’