Zo soepel mogelijk van A naar B dankzij ‘systemen’ op en langs de weg

Verkeer op de A27 met matrixborden boven de wegMatrixborden boven de A27. Foto: Studio Retouched
06-10-2020
4986 keer bekeken

Op en langs de snelweg – en dus ook langs de A27 Houten - Hooipolder – bevinden zich allerlei ‘systemen’. Deze hebben maar één doel: de weggebruiker zo soepel en veilig mogelijk van A naar B helpen. Maar om welke systemen gaat het dan en hoe werken ze?

De meeste systemen op en langs de snelweg vallen onder het begrip ‘wegkantsystemen’. Met deze systemen kan Rijkswaterstaat verkeersinformatie verzamelen, waarschuwen voor files en wegwerkzaamheden beveiligen. 

Aanwijzingen en informatie

Marco Hoogenboezem, adviseur dynamisch verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat, vertelt dat er detectielussen in de weg zitten. ‘Hiermee meten we hoeveel verkeer er rijdt en hoe hard. Op basis van deze data geven de matrixborden boven de weg bij filevorming automatisch aanwijzingen over de maximumsnelheid. Bij incidenten kan de wegverkeersleider vanuit de verkeerscentrale de rijstroken afsluiten met de bekende rode kruizen.’ Daarnaast staat er op knooppunt Hooipolder een verkeersregelinstallatie. ‘Met verkeerslichten wordt het verkeer daar zo goed mogelijk van en naar de A27 en de A59 geleid’, legt Hoogenboezem uit. ‘Ook staan er op twee plekken langs de A27 dynamische routeinformatiepanelen (DRIPs). Dit zijn grote panelen boven of langs de weg die routeinformatie geven.’

Een dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) boven de A27. Het verkeer rijdt hieronderdoor.
DRIP boven de A27. Foto: Studio Retouched

Spitsstroken

Ook de spitsstroken zijn voorzien van de nodige systemen. Hoogenboezem: ‘Zogenoemde rotatiepanelen langs de weg geven aan of de spitsstrook open of dicht is. En op het matrixbord boven de spitsstrook staat een rood kruis als de spitsstrook gesloten is.’ Ook staan er camera’s langs de spitsstroken waarvan de beelden naar de verkeerscentrale gaan. ‘Hierdoor heeft de wegverkeersleiding in de verkeerscentrale goed zicht op de situatie en bepalen ze of de spitstrook vrij is en open kan.’ De vluchthavens langs de spitsstrook zijn voorzien van aanwezigheidsdetectie. ‘Dit zijn sensoren die detecteren of er een auto of vrachtauto staat. Is dat het geval, dan krijgt de verkeerscentrale een seintje. De camera langs de spitsstrook richt zich automatisch op de vluchthaven, zodat de wegverkeersleider snel de situatie kan inschatten en indien nodig actie kan ondernemen.’

Gladheid en gewicht

De A27 beschikt, net als veel andere snelwegen, over een gladheidsmeldsysteem. ‘Dit systeem maakt gebruik van sensoren in de weg, die de luchtvochtigheid en temperatuur meten’, legt Hoogenboezem uit. ‘Hiermee brengen we de kans op gladheid in kaart en kunnen we bijvoorbeeld besluiten om strooiwagens op pad te sturen.’ Ook heeft de A27 een zogenoemd weigh-in-motion-systeem. ‘Hiervoor zitten ook sensoren in het wegdek, waarmee het gewicht van rijdende vrachtwagens kan worden gemeten. Te zwaar beladen vrachtwagen worden direct opgemerkt. De Inspectie Leefbaarheid en Transport kan op grond van de meting een boete geven.’

Matrixborden boven de A27. Gezien vanaf onder het viaduct.
Matrixborden boven de A27. Foto: Studio Retouched

Steeds intelligenter

Al deze systemen moeten tijdens de wegverbreding en ook daarna in gebruik blijven. ‘Daar ligt een grote uitdaging voor de toekomstig aannemer’, stelt Marco Veth, disciplineleider wegen bij Rijkswaterstaat. ‘Juist tijdens wegwerkzaamheden is het van groot belang dat alle systemen goed werken. Alleen dan kunnen we goed met weggebruikers communiceren over bijvoorbeeld afsluitingen van rijbanen, afwijkende maximumsnelheden en omleidingsroutes.’ Hoogenboezem vult aan: ‘Het is natuurlijk ook belangrijk dat de oude systemen tijdens de werkzaamheden blijven werken, terwijl op de nieuwe wegvakken van het traject al nieuwe systemen in gebruik zijn. Dat moet allemaal goed op elkaar worden aangesloten.’

Voorbereid op de toekomst

Rijkswaterstaat grijpt de wegverbreding ook aan om de wegkantsystemen in te richten op de toekomst. ‘De verkeersregelinstallatie op knooppunt Hooipolder wordt een iVRI’, vertelt Veth. ‘Dit staat voor: intelligente verkeersregelinstallatie. Een iVRI verzendt niet alleen data, maar ontvangt deze ook.’ Daar komt bij dat de data niet alleen meer afkomstig zijn uit bijvoorbeeld detectielussen, maar ook steeds meer uit de auto’s zelf – uit de navigatiesystemen. ‘Het is tweerichtingsverkeer’, stelt Hoogenboezem. ‘Weggebruikers zullen in de toekomst op hun navigatie of een ander beeldschermpje bijvoorbeeld realtime de maximumsnelheid, afgesloten rijstroken of op groen staande verkeerslichten te zien krijgen.’ Veth besluit: ‘De onstuimige opkomst van deze zogenoemde floating car data nemen we uiteraard mee bij de wegverbreding. Als de werkzaamheden zijn afgerond, zijn we voorbereid op de toekomst.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen