Zo zorgt Rijkswaterstaat dat de verbrede A27, inclusief de drie nieuwe bruggen, straks een uniforme uitstraling heeft.
Een van de documenten voor de aannemers die meedoen aan de aanbesteding voor de wegverbreding is het zogenoemde Esthetisch Programma van Eisen (EPvE). In dit document geeft Rijkswaterstaat de (esthetische) kaders aan voor de wegverbreding. De aannemers geven hier vervolgens concreet invulling aan.
Eigen invulling
Jacqueline Rijpert, adviseur ruimtelijke kwaliteit en vormgeving bij Rijkswaterstaat, stelt dat Rijkswaterstaat met name ten aanzien van de nieuwe bruggen niet alles voorschrijft op het gebied van ruimtelijke kwaliteit. ‘De aannemers krijgen de ruimte om binnen de kaders van het EPvE hun eigen invulling te geven aan de vormgeving van de A27 Houten - Hooipolder en vooral de drie nieuwe bruggen.’ Dit betekent overigens niet dat de aannemers zomaar wat kunnen bedenken. ‘Als Rijkswaterstaat houden we nadrukkelijk de vinger aan de pols in het aanbestedingsproces en later bij de realisatie. Het is de bedoeling dat de aannemer die uiteindelijk wordt geselecteerd ook echt iets moois aflevert.’
Drie deelontwerpen
Hoe gaat dit in zijn werk? Rijpert legt uit dat de potentiële aannemers in het aanbestedingsproces een zogenoemd Plan Vormgeving moeten maken. ‘Dit bestaat uit een plan van aanpak, waarbij ze moeten aangeven hoe de weg eruit komt te zien en hoe wordt gelet op de ligging in het landschap. Ook moeten ze drie deelontwerpen aanleveren voor de nieuwe Merwedebrug, de nieuwe Keizersveerbrug én voor knooppunt Hooipolder. Zo’n deelontwerp is een behoorlijk gedetailleerde tekening, waarmee de aannemers die meedoen aan de aanbesteding laten zien hoe ze dit aan willen pakken.’
Ontwerpvrijheid
De potentiële aannemers krijgen met name veel ontwerpvrijheid bij de vormgeving van de drie nieuwe bruggen. ‘Het EPvE is behoorlijk gedetailleerd’, vertelt Rijpert. ‘Met topeisen en vormgevingseisen geven we bijvoorbeeld heel specifiek aan wat we voor ogen hebben op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en vormgeving. Alleen bij de drie grote bruggen geven we de potentiële aannemers weinig details mee. We schrijven bijvoorbeeld niet een bepaald type brug voor. Daarmee geven we hen echt de vrijheid om, binnen onze visie, iets fraais neer te zetten.’
Handschoen oppakken
Rijpert hoopt dat aannemers zich op deze manier uitgedaagd voelen om hun kracht te laten spreken. ‘We hopen echt dat zij deze handschoen oppakken.’ Daarnaast gaat Rijkswaterstaat tijdens de aanbestedingsprocedure in gesprek met de potentiële aannemers. ‘Zo zorgen we ervoor dat voor iedereen duidelijk is wat wij op het gebied van ruimtelijke kwaliteit voor ogen hebben. En dat dit straks in de hele verbrede A27 naar voren komt.’
Q-team
Overigens hebben niet alleen Rijkswaterstaat en de toekomstige aannemers invloed op de ruimtelijke kwaliteit van de A27. Om ook de vele stakeholders erbij te betrekken, is er een zogenoemd Q-team in het leven geroepen. Rijpert vertelt dat dit team al in een vroeg stadium van het project is betrokken om de kwaliteit te bewaken. ‘Het is een selecte club mensen die al jarenlang bij de A27 Houten - Hooipolder betrokken is. Het team toetst de ruimtelijke kwaliteit van het ontwerp bij elke mijlpaal in het project.’
Meer weten? Binnenkort lees je hier meer over op deze website.