Weg van de snelweg: verlegging waterleiding bij Meerkerk

Breedbeeldfoto van de waterleiding in het weiland opgetakeld door vijf hijskranen
04-09-2020
10260 keer bekeken

Om de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder mogelijk te maken, zijn diverse aanpassingen nodig. Zo moet ook een deel van de watertransportleiding van drinkwaterbedrijf Oasen verlegd worden.

Ter hoogte van Meerkerk komt de bestaande gietijzeren leiding over een lengte van 5,7 kilometer op meerdere plekken in de knel met de verbreding van de rijksweg A27. Daarom verlegt Oasen in overleg met Rijkswaterstaat de watertransportleiding over deze gehele lengte. Eind augustus is Oasen gestart met deze flinke klus.

De waterleiding steekt uit de grond omhoog en wordt verderop omhoog gehouden door vijf hijskranen
Bij de verlegging is groot materieel ingezet. Foto: Rijkswaterstaat

Technische operatie

De ongeveer 5,7 kilometer lange nieuwe transportleiding draagt de naam ‘Weg van de snelweg’. Met reden: de nieuwe leiding komt op een afstand van circa 70 meter vanaf de snelweg te liggen en is daarmee definitief uit de invloedsfeer van de A27. De verlegging zelf is, zoals ook goed te zien is in deze video, een flinke technische operatie. Ga maar na: in normale omstandigheden gaat er gemiddeld 650.000 liter water per uur door de huidige buis van het drinkwaterbedrijf. Op zomerse dagen kan dat oplopen tot 1.200.000 liter per uur en bij calamiteiten is zelfs 1.650.000 liter per uur denkbaar. De nieuwe leiding kan en zal ook dit soort hoeveelheden water gaan verstouwen.

Lasser bezig met laswerkzaamheden aan de leiding
Laswerkzaamheden aan verschillende leidingdelen. Foto: Rijkswaterstaat

Vier boringen

De techniek die bij de verlegging wordt gebruikt is die van horizontal directional drilling (HDD), een sleufloze techniek voor de aanleg van ondergrondse infrastructuur. Een elektrische boorinstallatie boort eerst over grote lengte horizontaal onder de grond; na deze boringen kan de nieuwe leiding worden ‘ingetrokken’. Voor de nieuwe waterleiding ter hoogte van Meerkerk zijn 4 boringen nodig: 3 boringen met een lengte van circa 1.100 meter en een boring van ongeveer 2.200 meter. Het ‘intrekken’ van de leiding dat hierop volgt, gaat met hoge snelheid: in circa 4 seconden gaat ongeveer 1 meter buis de grond in.

Luchtfoto van het werkgebied waar de leiding uit de grond komt
Bovenaanzicht van de werkzaamheden langs de snelweg A27 bij Meerkerk. Foto: Oasen

In bedrijf 

De volgende grote boring, onder natuurgebied de Zouweboezem, staat op de planning voor eind oktober. Het nieuwe tracé is eind januari 2021 gereed en wordt dan ook in bedrijf genomen. Het verwijderen van de oude delen van de watertransportleiding is naar verwachting eind maart 2021 gereed.

Feiten & cijfers over nieuwe leiding ‘Weg van de Snelweg’

  • lengte: circa 5,7 kilometer 
  • gemaakt van staal 
  • wanddikte van 11 mm
  • leidingdelen zijn 16 meter lang 
  • circa 350 leidingdelen worden (elektrisch) aan elkaar gelast
  • buitenbekleding bestaat uit polypropyleen (PP)
  • binnenbekleding is uitgevoerd in 1 cm dikke cement laag

Afbeeldingen

Video

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen