Voorbereidingen verbreding A27 op volle kracht verder

Verkeer op de Keizersveerbrug over de Bergsche MaasKeizersveerbrug over de Bergsche Maas
10-04-2019
5901 keer bekeken

Eind 2018 ondertekende minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het tracébesluit (TB) en saneringsbesluit (SB) voor de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. Een mijlpaal. Projectmanager Marc Lentjes van Rijkswaterstaat vertelt wat er daarna gebeurde.

Inloopavonden druk bezocht

Na de publicatie van het TB en SB organiseerde Rijkswaterstaat in januari 2019 3 inloopavonden over de wegverbreding A27 Houten - Hooipolder. Omwonenden en andere geïnteresseerden werden bijgepraat over de belangrijkste ontwikkelingen. Projectleider Marc Lentjes blikt er tevreden op terug. ‘Meer dan 500 mensen bezochten de inloopavonden in Werkendam, Vianen en Raamsdonksveer. Dat geeft aan dat we in een behoefte hebben voorzien. We hebben veel mensen gesproken en passende informatie kunnen geven. De omwonenden en automobilisten die dagelijks op de A27 in de file staan; daar doen we het allemaal voor.’

Contractvoorbereidingen

Nu de drukke periode rond de publicatie van het TB en SB en de inloopavonden achter de rug is, is er echter geen tijd om achterover te leunen. ‘Op verschillende fronten zijn we druk bezig’, vertelt Lentjes. ‘We werken bijvoorbeeld aan de voorbereiding van het contract dat we gaan sluiten met de aannemers die de verbreding gaan uitvoeren. Er komen 2 contracten. Een contract voor het noordelijke deel en een contract voor het zuidelijke deel. Er zit wel een verschil tussen de beide contracten. Voor het zuidelijke deel van het traject, het stuk weg tussen Everdingen en Hooipolder, krijgt de aannemer namelijk niet alleen de opdracht om de verbreding uit te voeren, maar ook om de 15 jaar daarna het onderhoud te verzorgen.’

Veldonderzoeken

Lentjes vertelt ook over de veldonderzoeken die ingenieursbureau Arcadis in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert. ‘De eerste veldonderzoeken zijn in 2018 begonnen en lopen dit jaar door. Het gaat om milieukundig bodem- en objectonderzoek, archeologisch onderzoek, geotechnisch onderzoek en verhardingsonderzoek. Bij de onderzoeken zijn tientallen mensen betrokken van Arcadis, onderzoeksbedrijven en Rijkswaterstaat. Veldonderzoek doen betekent ook dat we soms bij mensen op hun eigen perceel onderzoek moeten doen. Dit zijn de eerste werkzaamheden die buiten zichtbaar zijn.’

Kabels en leidingen

Daarnaast zijn op 20 maart 2019 de eerste projectovereenstemmingen getekend met de beheerders van kabels en leidingen. Een feestelijk moment, aldus Lentjes. ‘We zijn in een vroeg stadium in gesprek gegaan met de netbeheerders. Door onder meer het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken en door samen met de beheerders om tafel te gaan, zijn samenwerkingsverbanden gestart. Zo kunnen werkzaamheden slim gecombineerd en gecoördineerd worden. Hiermee spelen we in op de behoefte van duurzaam ondernemen bij de betrokken partijen. Samenwerking betekent ook minder overlast en schade voor de omgeving, omdat wegen en straten minder vaak worden opengebroken. Alle noodzakelijke kabels en leidingen gaan gelijktijdig de grond in.’

Meer weten?

In totaal gaat het bij de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder om 47 km snelweg. In de video verbreding Houten - Hooipolder ziet u in een notendop wat de wegverbreding inhoudt.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen