Derde leven voor de Keizersveerbrug? Dat vraagt om stallingsruimte

KeizersveerbrugDe Keizersveerbrug wordt vervangen en krijgt mogelijk een derde leven. (Foto: Studio Retouched)
15-03-2023
4327 keer bekeken

Voor de A27 Houten - Hooipolder gaat Rijkswaterstaat de Keizersveerbrug vervangen. De oude brug staat op de lijst voor hergebruik, maar moet wel zolang ergens gestald worden. René Waardenburg vertelt wat daarbij komt kijken.

Een onverwoestbare brug, zo noemt René Waardenburg van Rijkswaterstaat de Keizersveerbrug. Als projectmanager neemt hij binnen het project A27 Houten - Hooipolder de stalling van de oude Keizersveerbrug op zich. Twee nieuwe bruggen zullen straks de klassieke Keizersveerbrug vervangen, maar dat betekent niet dat de brug bij het oud ijzer kan, vertelt de projectmanager. ‘De brug is in 1936 gebouwd en diende tot 1978 als Moerdijkbrug. Daarna kreeg deze een tweede leven als Keizersveerbrug over de Bergsche Maas bij Hank. We gunnen de brug nog een derde leven, bijvoorbeeld als onderdeel van een gemeentelijke of provinciale weg.’

Hergebruik levert milieuwinst op

De brug hergebruiken levert vooral milieuwinst op volgens Waardenburg. ‘De staalprijs is de afgelopen jaren geëxplodeerd, dus een nieuwe brug bouwen brengt hoge kosten met zich mee. Daarom kan hergebruik lucratief zijn. Maar vooral vinden wij hergebruik van bruggen een uitstekende manier om circulair met ons materieel om te gaan en onze klimaatdoelstelling te halen om in 2030 energieneutraal te zijn. Want dat is wat we willen. Om de aarde te sparen, zullen we zuiniger moeten omgaan met onze grondstoffen.’ Dat is ook de reden dat er een bruggenbank is opgericht. Waarom zou je een oersterke brug die nog tientallen jaren meekan, niet herbestemmen? Zo bespaar je niet alleen kosten, maar realiseer je ook minder CO2-uitstoot. De Keizersveerbrug bestaat uit 6 brugdelen: 4 delen van 100m lang en 2 delen van 85m lang. Deze zijn ook los van elkaar als brug te gebruiken. Het is een vakwerkbrug, die minder lengte dan een tuibrug kan overspannen, maar qua constructie en soliditeit bijna onovertrefbaar is. Ook de 11m brede betonnen rijvloer is nog in goede staat.’

Stalling moet aan eisen voldoen

Een praktisch probleem is dat het moment van vrijkomen en hergebruik nooit precies op elkaar aansluiten, legt Waardenburg uit. ‘Daarom is het noodzakelijk om werfterreinen te hebben. Daar kunnen we dergelijke objecten en onderdelen ervan tijdelijk stallen en deels renoveren voor toekomstig hergebruik. Dit is een belangrijke randvoorwaarde om circulariteit en hergebruik mogelijk te maken en vooral vaker te doen.’

Keizersveerbrug van dichtbij
De Keizersveerbrug is een vakwerkbrug. (Foto: Studio Retouched)

Er is al wel pril contact met gemeenten die belangstelling hebben voor de Keizersveerbrug, maar het is niet zeker of de brug op tijd zijn nieuwe bestemming krijgt. Daarom is Rijkswaterstaat een zoektocht naar een stalplek gestart waar de Keizersveerbrug vanaf 2027 zijn onderkomen kan hebben. Een quick scan op maar liefst 10 Rijkswaterstaat-locaties leidde tot 2 mogelijk geschikte plekken. Die zijn op dit moment onderwerp van een haalbaarheidsstudie. Waardenburg: ‘Het gaat om het Bouwdok in Barendrecht en Duivelseiland in Dordrecht. Een geschikte locatie dient goed bereikbaar vanaf het water en via de weg te zijn, er zit een juiste bestemming op, heeft nutsvoorzieningen en een draagkrachtige ondergrond met een laad- en losvoorziening. Ook is de locatie hoogwatervrij. Beide locaties voldoen nog niet aan die eisen. Het zou prachtig zijn als we van deze plekken zogenoemde circulariteitshubs kunnen maken. Daar kunnen we dan objecten voor hergebruik stallen en aanpassen. De investering die we nu moeten doen in onze terreinen, verdienen we dan ook ruimschoots terug.’ 

Alles om het veilig te houden

De demontage en het vervoer van de oude brug naar de stalling vinden pas over een paar jaar plaats, maar de voorbereidingen beginnen ruim daarvoor. ‘Denk aan de omgevingsvergunningen en de milieuvergunning die we nu al in aanvraag hebben, het ontwerp voor de stallingsterreinen, het klaarmaken van het terrein voor de bouw en het inrichten. Daarnaast onderzoeken we hoe we de brugdelen op een veilige wijze aan land kunnen krijgen en op de juiste plek kunnen neerzetten. Ook stellen we straks een logistiek plan op voor de dagen waarop we de verschillende brugdelen vervoeren. Want dat wordt een complexe operatie. De pontons zullen minstens 2 dagen onderweg zijn en er zijn allerlei voorzorgsmaatregelen nodig om alles goed en veilig te laten verlopen. Denk aan omleidingsroutes voor de scheepvaart en het wegverkeer. Ook is het belangrijk dat het publiek op veilige afstand blijft, want we verwachten veel drukte. Het vervoer van de brugdelen wordt een prachtig schouwspel dat veel mensen niet willen missen.’

Meer lezen?

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen