‘Wij bedenken altijd creatieve oplossingen’

Gabrie van Dam bij het pand van DHL en een DHL-bestelbusje
14-12-2021
2633 keer bekeken

Met een groot aantal ontvangst- en sorteercentra door de hele Benelux ondervindt vervoerder DHL gevolgen van de verbredingswerkzaamheden die in 2023 van start gaan. Gabrie van Dam, manager Parcel Control Center, vertelt wat de gevolgen van de verkeershinder zijn en hoe ze ermee willen omgaan.

‘Als manager van het Parcel Control Center ben ik verantwoordelijk voor de centrale planning van alle ritten tussen de centrale hubs, ofwel de ontvangst- en sorteercentra waar alles in eerste instantie binnenkomt, en de regio- en cityhubs in de hele Benelux. Die planning maken wij mede op basis van voorspellingen: wat krijgen we wanneer binnen en waar moet het naartoe? Daar zetten wij transport en personeel op in. Een verantwoordelijke en tegelijkertijd super leuke baan, waarvoor ik al mijn logistieke kennis en vaardigheden kan inzetten.’ 

Door de zure appel heen bijten 

‘De A27 is een van onze belangrijke transportaders vanuit de regio Utrecht richting Brabant, Rotterdam en Zeeland. Onze chauffeurs zijn bekend met de vele lange files die op deze snelweg staan. Daar worden ze echt niet blij van. Wat zal het ons veel tijdwinst opleveren als die verbreding er eenmaal is! Dan moeten we nog wel eerst even een lange periode “door de zure appel” van mogelijke verkeershinder heen bijten. Toch zijn wij als vervoerder wel wat gewend en weten we altijd wel creatieve oplossingen te bedenken voor gewijzigde omstandigheden. Als we maar de tijd krijgen om ons voor te bereiden.’

Gabrie van Dam bij het pand van DHL en een DHL-vrachtwagen
Gabrie van Dam: ‘Onze chauffeurs zijn bekend met de vele lange files die op de A27 staan, daar worden ze echt niet blij van. Wat zal het ons veel tijdwinst opleveren als die verbreding er eenmaal is!’ Foto: Studio Retouched

Processen kunnen in de knel komen 

‘Neem de A12 Utrecht richting Den Haag, die eerder dit jaar volledig werd afgesloten tussen knooppunt Oudenrijn en Reeuwijk. Voor een grote vervoerder zoals wij, met ontvangst-, sorteer- en omslagcentra door het hele land, is dit ingrijpend. Onze logistieke processen zijn met elkaar verbonden, dus hebben wij voor een optimaal verloop een voortdurende sortering en een gelijkmatige binnenkomst van de pakketten nodig. Door verkeershinder kan dit voortdurende proces van ontvangen en sorteren in de knel komen. Dan halen we onze planning niet. Deze afsluiting was lang van tevoren aangekondigd. Dus konden we hier in de planning rekening mee houden. We hebben geschoven met de pakketten door ritten om te leiden en deze op andere locaties te sorteren.’ 

Kunstgrepen toepassen

‘Natuurlijk zouden wij graag willen dat volledige afsluiting bij de werkzaamheden aan de A27 zo veel mogelijk beperkt blijft, maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop. Wij verwachten in ieder geval dat we hierover in een vroeg stadium op de hoogte worden gesteld, zodat we tijdig onze planning kunnen aanpassen. Waar we ons ook aan vasthouden is dat de consument uiteindelijk nauwelijks iets van onze kunstgrepen bij de afsluiting van de A12 heeft gemerkt. Bij eventuele verkeershinder op de A27 kan ik me voorstellen dat we naar soortgelijke middelen grijpen. Dus aangepaste routes rijden, waardoor we de sortering efficiënt kunnen blijven uitvoeren. Komt tijd, komt raad.’ 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen