Zomerse hoogtepunten: van de 100 van Hooipolder tot verstevigde duikers

Sloopwerkzaamheden viaduct Groeneweg tijdens de zomerwerken aan de A27Met flink wat machinekracht sloopten we viaduct Groeneweg (fotografie: Studio Retouched).
07-10-2025
715 keer bekeken

Van 25 juli tot 18 augustus is er enorm veel werk verzet aan de A27 tussen Houten en Hooipolder. In dit artikel lees je de hoogtepunten.

Terwijl de zomervakantie in volle gang was en veel mensen genoten van enkele welverdiende weken verlof, waren wij ruim drie weken lang druk met verschillende bijzondere werkzaamheden aan de A27.

Een viaduct weghalen in krap een weekend

In het weekend van 2-3 augustus sloopten we viaduct Groeneweg. Een grote klus, maar die werd geklaard in minder dan 2 dagen! Terwijl de A27 in beide richtingen werd afgesloten, braken we het viaduct af en begonnen we  direct aan de fundering van het nieuwe, verlengde viaduct. ‘Onder meer vanwege de aanleg van de nieuwe weg naar toekomstig bedrijventerrein Groote Haar, is het nodig het viaduct te verlengen,’ zegt projectcoördinator Hildo Herfst van bouwcombinatie ALSÉÉN.

Het nieuwe viaduct moet in juni 2026 klaar zijn. De Groeneweg blijft tot dan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Herfst: ‘Voor fietsers en voetgangers is er een tijdelijke brug naast het viaduct. Twee U-vormige delen met gaas aan de zijkanten zorgen ervoor dat scholieren en anderen veilig kunnen oversteken.’

Het bijna volledig gesloopte viaduct Groeneweg met tijdelijke fiets- en voetgangersbrug
Na een klein weekend was het viaduct al bijna helemaal weg. Ernaast is een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug gebouwd (fotografie: Studio Retouched).

Een duik in het diepe

In de zomerafsluiting van de A27 verstevigden we het dak van de duiker Hoornsche Vliet. ‘Een duiker is een kokervormige constructie in een weg, bedoeld om waterpartijen met elkaar te verbindenWe maakten de duiker schoon, controleerden deze en herstelden kleine schade. Gelukkig viel het mee, dus konden we snel versterken. Na afloop was er niets meer te merken van de werkzaamheden.’

Iets noordelijker, boven Meerkerk, legden we alvast de fundering voor een nieuwe duikerbrug bij de Oude Zederik. Dat maakt de vervanging volgend jaar een stuk eenvoudiger. Ook hier zag je na afloop geen enkel spoor meer van de werkzaamheden.’

Versteviging van het dak van duiker Hoornsche Vliet naast viaduct Groeneweg en fietsbrug
We verstevigden het dak van duiker Hoornsche Vliet. Daarachter liggen viaduct Groeneweg en de fietsbrug (fotografie: Studio Retouched).

100 uur van Hooipolder: een ‘kunstwerk’

Hét spektakelstuk deze zomer was natuurlijk de 100 uur van Hooipolder. Vanaf 13 augustus schoven we in slechts 100 uur bij knooppunt Hooipolder een enorme onderdoorgang onder  de A27, onderdeel van de nieuwe verbindingsboog van de A59 naar de A27. 
Dag en nacht werkten ALSÉÉN en Rijkswaterstaat aan deze megaklus. En met succes: alles was keurig op tijd af. Het begon allemaal op 13 augustus om 22.00 uur met het afsluiten van de A27. Daarna verdwenen lantaarnpalen, kabels, geleiderails en asfalt en kon de aannemer starten met het weghalen van 20.000 kuub zand.

Afgraven van 20.000 kuub zand voor de nieuwe onderdoorgang bij knooppunt Hooipolder
20.000 kuub zand moest worden afgegraven om plaats te maken voor de onderdoorgang (fotografie: Studio Retouched).

In de nacht van 15 augustus, om 1.15 uur precies, startte het inschuiven van de onderdoorgang. ‘De onderdoorgang is in totaal 6300 ton, meer dan 100 meter lang en 15 meter breed,’ zegt Marco Keijzer, projectmanager bij Rijkswaterstaat. ‘Hoe krijg je zoiets in beweging? Heel beheerst tilden we hem met 90 vijzels zo’n 5 cm op en schoven we het bouwwerk met een speciale constructie heel langzaam op zijn plek.’

De nieuwe onderdoorgang glijdt via een speciale schuifconstructie op zijn plek bij de A27
Via een speciale constructie schuift de onderdoorgang langzaam naar de eindstreep (fotografie: Studio Retouched).

Met een gemiddelde snelheid van 12 meter per uur gleed de onderdoorgang over de schuifconstructie. De volgende ochtend om 11.21 uur lag de onderdoorgang precies waar die moest zijn. ‘In minder dan 12 uur stond er een compleet kunstwerk in de A27’, aldus Marco Keijzer.

De onderdoorgang bereikt de eindstreep tijdens de operatie ‘100 uur van Hooipolder’
In de ochtend van 15 augustus naderde de onderdoorgang de finish (fotografie: Studio Retouched).

Toen begon het opnieuw aanleggen van de weg. Van het zand dat was weggehaald, werd 11.000 kuub rondom de onderdoorgang weer aangebracht. Op 16 augustus was de ruimte gevuld en konden we de A27 gaan asfalteren. De laatste nacht werkten we de toplaag van het asfalt af en zetten we alle geleiderails en lantaarnpalen weer terug. In de vroege ochtend van 18 augustus ging de A27 open voor het verkeer. Precies 100 uur nadat de megaklus begon.

Nieuw asfalt tussen Sint-Annabosch en Oosterhout

We maakten slim gebruik van de afsluiting: tussen knooppunt Sint-Annabosch en Oosterhout kreeg de A27 nieuw asfalt. Door dit tegelijkertijd met de 100 uur van Hooipolder uit te voeren, beperkten we de hinder. 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen