‘De fasering van de werkzaamheden, die eind mei 2025 door de minister van Infrastructuur en Waterstaat werd aangekondigd, stelt de hele regio voor dilemma’s. Daar maak ik me als wethouder en als kartrekker van de Slimme Aanpak A27 in de regio zorgen over. Gemeenten langs de A27 tussen Houten en Hooipolder hebben door de langere looptijd van het project bijvoorbeeld langer te maken met overlast. Niet alleen door de werkzaamheden, maar ook door het sluipverkeer dat gebruikmaakt van het lokale wegennet.’
Onzekerheid en vertraging
‘Ook lokale projecten die een link hebben met de verbetering van de A27 worden geraakt door de fasering en de bijbehorende onzekerheid. De einddatum van de werkzaamheden verschuift tot na 2031 en we weten voor de Keizersveerbruggen nog niet hoe lang dit gaat duren. Ook weten we pas in 2026 wanneer de andere deelprojecten uitgevoerd worden. Dit levert onzekerheid en daarmee ook vertraging op voor lokale projecten. Voor onze gemeente gaat het bijvoorbeeld om de planvorming rond De Tol en de ondertunneling bij Hank. Ook projecten ten zuiden van Gorinchem kampen hiermee, bijvoorbeeld de gemeente Geertruidenberg met de ontsluiting van het bedrijventerrein.
Wonen, werken en bereikbaarheid
‘Op provinciaal niveau hebben we ons in Brabant gecommitteerd aan de Woondeal: we willen investeren in wonen, werken en bereikbaarheid. Als gemeente willen we enkele honderden woningen bouwen bij Werkendam-Noord. En we werken aan een nieuw bedrijventerrein, dat ook verkeersbewegingen met zich meebrengt. Zo’n gebied moet goed ontsloten zijn, zodat mensen er daadwerkelijk kunnen komen. Deze plannen wringen met de huidige onzekerheid rondom de A27. Niet alleen wij als gemeente Altena hebben hiermee te maken; dit speelt bij alle betrokken partijen.’
Zorgen actief uiten
‘We proberen deze zorgen ook actief te uiten. Daarom hebben we recent namens de bij het project betrokken gemeenten, provincies en waterschappen een brief gestuurd naar de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook heeft de burgemeester van Geertruidenberg haar zorgen geuit bij de minister, toen hij op bezoek was vanwege de ‘100 uur van Hooipolder’. Zo doen we er alles aan om meer duidelijkheid en perspectief te krijgen, ook voor de bedrijven en inwoners in onze gemeenten.’
Begrip voor elkaars belangen
‘De werkzaamheden aan de A27 gaan ondertussen gewoon door. Daarbij werken we intensief samen met Rijkswaterstaat en die samenwerking is goed. Ik kan ook begrip opbrengen voor Rijkswaterstaat vanuit het perspectief van de grootste onderhoudsopgave ooit en hun zoektocht naar geld. Ik ben ook positief over het besluit om twee nieuwe Merwedebruggen te realiseren en was onder de indruk van de grote operatie bij “de 100 uur van Hooipolder”. Tegelijkertijd maak ik me zorgen over de door de minister aangekondigde fasering. Dat deel ik mede namens de regio ook met Rijkswaterstaat, want het zit niet in mijn aard om dit soort zaken lijdzaam te ondergaan. Gelukkig kan dit ook door de respectvolle relatie die we de afgelopen jaren met elkaar hebben opgebouwd.’