Projectupdate: samen blijven werken aan de verbetering

Hélène Moors bij de A27 Houten - HooipolderProjectdirecteur Hélène Moors: ‘Er is voortgang op alle fronten.’ Fotografie: Studio Retouched.
07-10-2025
1101 keer bekeken

In het project A27 Houten - Hooipolder werken we stap voor stap aan verbetering. Van de recente ‘100 uur van Hooipolder’ tot de voorbereidingen in het noordelijk deel. Projectdirecteur Hélène Moors praat ons bij.

Deze zomer is er flink gewerkt aan de A27: tussen Everdingen en Gorinchem voerden we drie weken lang voorbereidende werkzaamheden uit, zoals het slopen van het viaduct Groeneweg in één weekend. Van 13 tot en met 18 augustus werd daarnaast bij knooppunt Hooipolder in 100 uur een betonnen onderdoorgang van 6.300 ton, 100 meter lang en 15 meter breed succesvol in de A27 geschoven. Het publiek kon de werkzaamheden online van uur tot uur volgen via de Liveblog '100 uur van Hooipolder'. Hélène Moors kijkt trots terug: ‘Met man en macht is er gewerkt om de operatie volgens schema klaar te krijgen. Een complex werk, goed uitgevoerd, binnen de planning. Dat is vakmanschap. Zo kon de A27 op tijd en veilig weer open voor verkeer. Onze dank gaat uit naar iedereen. Van onze collega’s op de bouwplaats en achter de schermen tot de volgers online én vooral alle weggebruikers. Dank voor jullie hulp, geduld en interesse.’

Meer over de operatie ‘de 100 uur van Hooipolder’ lees je in het artikel ‘Zomerse hoogtepunten’ .

Regionale samenwerking essentieel

De verbetering van de A27 Houten - Hooipolder leeft enorm in de regio. Dat blijkt ook uit de brief die wethouder Hans Tanis van de gemeente Altena aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft gestuurd. Daarin uit hij, mede namens de andere gemeenten, waterschappen en provincies langs de A27, zijn zorgen over de in mei 2025 aangekondigde fasering van de werkzaamheden. ‘De volledige uitvoering van het Tracébesluit blijft ons uitgangspunt’, legt Moors uit. ‘Alleen gaat deze gefaseerd plaatsvinden. We werken intensief samen met gemeenten, waterschappen en provincies langs ons tracé. Dat blijven we doen. Verbinding met de regio vinden we essentieel. Partnerschap – schouder aan schouder – is cruciaal om het project succesvol en breed gedragen te realiseren.’
  
Het interview met Hans Tanis lees je in het artikel Wethouder Hans Tanis: ‘Fasering A27 stelt de regio voor dilemma’s wonen, werken en bereikbaarheid’ . 

Voortgang op alle fronten

Tussen Everdingen en Hooipolder is bouwcombinatie ALSÉÉN een mooi eind op weg met uitvoerende werkzaamheden. Voor het komende kwartaal staat in ieder geval nog het inschuiven van de onderdoorgang onder de Oosterhoutseweg op de planning. Dit wordt uitgevoerd volgens dezelfde beproefde methode als bij de onderdoorgang die door de A27 is geschoven. Ondertussen gaan we door met de werkzaamheden die we al gestart zijn en die voorrang hebben. ‘We boeken voortgang op alle fronten. De ophogingen bij knooppunt Hooipolder en toekomstig bedrijventerrein Groote Haar groeien flink. En ook op het traject tussen Houten en knooppunt Everdingen zijn grote stappen gezet. De modderkruipers in een sloot in Nieuwegein zijn we aan het verplaatsen naar een speciaal compensatiegebied dat hun oude leefgebied vervangt’, aldus een tevreden Moors. ‘Bouwcombinatie De Groene Waarden heeft de voorbereidingen voor omvangrijke werkzaamheden onlangs afgerond en in het najaar gaan we verder. We gaan dan bijvoorbeeld de voetgangersbrug slopen tussen verzorgingsplaatsen De Knoest en De Kroon (tussen knooppunt Everdingen en Lunetten). Kortom, op de hele route van het project zetten we stappen die bijdragen aan veiligheid en doorstroming. Ook ben ik trots op de efficiënte bouwwijze die we hanteren, zoals bij de werkzaamheden aan knooppunt Hooipolder en Lange Dreef.’  

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen