Verbetering knooppunt Hooipolder: waar staan we nu?

Knooppunt Hooipolder van boven met horizontaal door het beeld de A27 en verticaal de A59. Links ligt de net ingeschoven onderdoorgang onder de A27. Vanuit daar is de vorm van de nieuwe verbindingsboog al zichtbaar, waar ook nu gewerkt wordt.De nieuwe verbindingsboog krijgt al vorm (beeld: Studio Retouched).
25-09-2025
991 keer bekeken

Wie de afgelopen tijd in de buurt van knooppunt Hooipolder is geweest, kan het niet zijn ontgaan: er wordt volop gewerkt. Viaducten rijzen op, onderdoorgangen schuiven op hun plek en nieuwe wegen krijgen vorm.

Marjolijn Borghmans, omgevingsmanager bij aannemer ALSÉÉN, vertelt in een vogelvlucht over de updates. Dit zijn ze op een rij:

1.  De nieuwe verbindingsweg Raamsdonkveer

Een van de grootste onderdelen van het project is de aanleg van de nieuwe verbindingsweg bij Raamsdonksveer. Vanaf de aansluiting Oosterhout van de A59 richting Raamsdonksveer komt een nieuwe weg, die de bestaande aansluiting Raamsdonk (34) vervangt.

  • Wat al klaar is: 
    De rotondes bij Oosterhout zijn gebouwd en sinds de zomer in gebruik. Ook bouwden we bij de Kloosterhoeve een geluidscherm om de bewoners te beschermen tegen geluidshinder. Daarnaast brachten we op de plek van de nieuwe verbindingsweg zand als zogenaamde ‘voorbelasting’. Daarvan is inmiddels het overtollige deel afgegraven, zodat we de weg daarop kunnen bouwen.
  • Wat er nu gebeurt: 
    Bij de brug over de Donge zijn de landhoofden en middensteunpunten al gereed. In de week van 29 september plaatsen we de liggers. Aan de kant van Oosterhout komt bovendien een anti-lichtscherm om het natuurgebied te beschermen.
  • Planning:
    Eind november gaat de verbindingsweg open. Vanaf dan zijn de huidige aansluitingen 34 bij knooppunt Hooipolder definitief dicht.

‘Voor de omgeving is het afsluiten van de aansluitingen op dit moment de meest ingrijpende verandering’, aldus Marjolijn. ‘Mensen moeten ineens een andere route naar de snelweg nemen. Zulke veranderingen hebben altijd impact, maar we bereiden de omgeving daar goed op voor.’

De aanleg van de nieuwe verbindingsweg van de A59 naar Raamsdonksveer. Er ligt een pakket zand, dat deels al afgegraven is.
Ook de nieuwe verbindingsweg van de A59 naar Raamsdonksveer is al goed zichtbaar (beeld: Studio Retouched).
De bouw van de brug over de Donge. Twee middensteunpunten van de brug staan in het water en een ponton ligt daar tussenin.
De bouw van de Brug over de Donge (beeld: Studio Retouched)

2.  De onderdoorgangen

Naast de verbindingsweg leggen we meerdere onderdoorgangen aan. Deze onderdoorgangen maken deel uit van de nieuwe verbindingsboog: auto’s vanuit de richting van Zonzeel op de A59 kunnen straks onder de Oosterhoutseweg en de A27 door rijden om de A27 richting Utrecht op te gaan.

  • Onder de A27:
    Tijdens de inmiddels bekende ‘100 uur van Hooipolder’ schoven we de eerste onderdoorgang succesvol in. Een technisch hoogstandje waar veel mensen vol bewondering naar keken.
  • Onder de Oosterhoutseweg:
    Dit is de volgende grote operatie. In het weekend van donderdag 4 tot maandag 8 december schuiven we deze in slechts 80 uur tijd op zijn plek. De constructie ligt nu al klaar naast de weg.

‘Het inschuiven van zo’n onderdoorgang is altijd indrukwekkend’, zegt Marjolijn. ‘Het kost veel voorbereiding, maar in zo’n weekend zelf komt alles samen.’

In het midden van de foto staat een betonnen constructie; de onderdoorgang. Met daarachter de Oosterhoutseweg. Binnenkort schuiven we de onderdoorgang in de Oosterhoutseweg.
De onderdoorgang ligt klaar bij de Oosterhoutseweg om ingeschoven te worden (beeld: Studio Retouched)

3.  De viaducten

Ook de viaducten over de A59 en de Kerklaan krijgen stap voor stap vorm. We bouwen ze als onderdeel van de nieuwe verbindingsboog, zodat het verkeer straks vlot en veilig kan doorrijden.

  • Viaduct over de A59:
    De landhoofden en steunpunten zijn gereed. In de week van 3 november plaatsen we hier de liggers, zodat de afbouw kan beginnen.
  • Kerklaan:
    De liggers voor het wegdek zijn hier al gelegd. De komende maanden werken we het viaduct verder af. We maken betonnen randen, plaatsen een leuningwerk en tot slot komt er asfalt op.  

Nadat we de viaducten hebben gemaakt, leggen we de weg in stukjes aan en verbinden we alle onderdelen stap voor stap. Zo kunnen we de nieuwe verbindingsboog en de weg volledig afronden.

Horizontaal loopt de A59, met op de achtergrond de A27. Tussen en naast de rijbanen staan betonnen steunpunten, onderdeel van het nieuwe viaduct over de A59.
De steunpunten van het nieuwe viaduct over de A59 (beeld: Studio Retouched)
Links is de A27 te zien, daaronder door loopt de Kerklaan. Midden in beeld is de bouw van het nieuwe viaduct over de Kerklaan te zien. Dit viaduct is onderdeel van de nieuwe verbindingsboog.
De steunpunten van het nieuwe viaduct over de A59 (beeld: Studio Retouched)

4.  Verbreding A27 en verbindingsweg naar A59

Naast de nieuwe verbindingsweg en verbindingsboog, pakken we ook de bestaande A27 aan. Vanuit Utrecht verbreden we de weg en komt er een vrije baan rechtsaf waardoor je zonder stoplicht straks richting Zeeland rijdt. 

  • We plaatsten een damwand langs de A27 zodat we de wegverbreding kunnen realiseren.
  • Het viaduct bij de Julianalaan hebben we het afgelopen jaar al verbreed.

‘Het plaatsen van de damwanden verliep dankzij een zorgvuldige voorbereiding en heldere communicatie heel soepel,’ vertelt Marjolijn. ‘Dit versterkt het positieve beeld van de werkzaamheden.’ De vrije baan rechtsaf zorgt straks voor een betere doorstroming en minder files. Deze werkzaamheden vormen één van de laatste stappen in de verbetering van knooppunt Hooipolder en staan gepland voor 2026.

In het midden loopt de A27, aan de onderkant van het beeld is de verbreding van het viaduct Julianalaan te zien. Aan beide zijdes staan damwanden. Op de achtergrond staat het nieuwe viaduct over de Kerklaan.
De verbreding van het viaduct Julianalaan (beeld: Studio Retouched)

Op weg naar 2026

Het project wordt stapsgewijs opengesteld. De verbindingen gaan stap voor stap open, terwijl oude afslagen verdwijnen. Eind 2026 moet het hele knooppunt klaar zijn. ‘Het zijn flinke klussen, maar ook mooie’, zegt Marjolijn trots. ‘We laten de omgeving zien wat we bouwen, en ondanks de hinder merk ik dat mensen enthousiast zijn ondanks dat we zo soms wel bijna in hun achtertuin werken.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen