Het Project Verbetering A27 Houten - Hooipolder gaat aanzienlijk meer kosten dan is voorzien. Dat betekent keuzes maken, legt projectdirecteur Hélène Moors uit. ‘Die keuze is nu door de minister van Infrastructuur en Waterstaat gemaakt en in de voorjaarsnota vastgelegd. Er komt extra budget bij, en extra tijd. En er worden prioriteiten gesteld: Wat moet eerst, wat kan later? Faseren van het werk hebben we dat genoemd.
Werk in uitvoering blijft doorgaan
De werkzaamheden aan de uitbreiding van knooppunt Hooipolder en de nieuwe aansluiting op bedrijventerrein Groote Haar bij Gorinchem zijn in volle gang. Rijkswaterstaat blijft onverminderd doorgaan met de uitvoering van dit project. Zo gaan we deze zomer de onderdoorgang onder de A27 bij knooppunt Hooipolder inschuiven.
Korte termijn: focus op noodzakelijke werkzaamheden
We geven prioriteit aan werkzaamheden die technisch noodzakelijk zijn. De vervanging van de Merwedebrug en de Hagesteinsebrug krijgen daarom voorrang. De bruggen naderen beide het einde van hun levensduur. Hélène: ‘Andere onderdelen van het project zijn geprioriteerd op basis van hun bijdrage aan een betere doorstroming en het oplossen van knelpunten in het wegennet. Zo staat de verbreding van de snelweg tussen Everdingen en Gorinchem gepland voor de korte termijn. De aanleg van een tweede Merwedebrug volgt zodra de vervanging van de huidige brug is afgerond. De uitvoering van de werkzaamheden aan de nieuwe Merwedebruggen en de Hagesteinsebruggen neemt meer tijd in beslag dan verwacht.’
Langere termijn: bruggen die nog in goede staat zijn
De Houtensebrug en de Keizersveerbruggen verkeren nog in prima staat. Daarom pakt Rijkswaterstaat deze projectonderdelen in een latere fase op. ‘Dat is natuurlijk erg jammer. Met name in het zuidelijke deel, rond de Keizersveerbruggen, hebben de mensen ook op capaciteitsuitbreiding gerekend. Deze latere beschikbaarheid doet daarom pijn.’ Maar, vervolgt Hélène, ‘het vizier blijft gericht op het uitvoeren van het hele Tracébesluit en de verbetering van de bereikbaarheid op deze belangrijke Noord-Zuidverbinding.’
In volle vaart
De bedrijvigheid op en langs de wegen gaat onverkort door, vertelt Hélène. ‘Op een groot deel van het traject Everdingen-Houten is er onderhoud geweest en hebben we de verlichting vernieuwd. We hebben veel zand gereden bij de nieuwe aansluiting naar de kern van Raamsdonksveer en gaan in volle vaart door met de proefterpen bij Groote Haar en Nieuwegein. Daarnaast staan we aan de vooravond van een reeks zomerafsluitingen waarin we een flinke slag in de werkzaamheden gaan maken.
Trots op vakmanschap
Trots is Hélène op het vakmanschap dat op allerlei fronten wordt ingezet. ‘De tijdelijke fietsbrug bij Hoogblokland bijvoorbeeld is een knap staaltje werk.’ (red. Meer hierover lees je in ‘Tijdelijke fietsbrug bij Blokland: slimme aanpak scheelt overlast’). Net als het geluidscherm langs de Kloosterweg bij Raamsdonksveer. Dat is medio juli klaar. Ook zijn we inmiddels gestart met de bouw van de brug over de Donge: in juni zijn we begonnen met het heien van palen. Zo blijven we doen wat binnen ons vermogen ligt om Nederland bereikbaar te houden. We zetten in ieder geval onze schouders eronder.’