Livestream (offline) 100 uur Hooipolder
Tijdens de 100 uur kon je via een livestream meekijken met de werkzaamheden bij knooppunt Hooipolder. De uitzending is nu beëindigd.
Liveblog gesloten
Update 18 augustus | 10.30 uur
Vannacht om 04:36 is Knooppunt Hooipolder weer volledig geopend. Een prachtig moment! We willen iedereen enorm bedanken die dit mede mogelijk heeft gemaakt. Van de hardwerkende collega’s op de bouwplaats tot de collega’s achter de schermen. En natuurlijk ook dank aan alle volgers en belangstellenden. Bedankt voor het volgen, voor de leuke reacties en de interesse in deze unieke klus. We hopen dat jullie met net zoveel trots keken als dat wij eraan werkten. Tenslotte dank aan alle weggebruikers: dank voor jullie geduld. Vanaf nu kunnen jullie weer ongehinderd over de A27 rijden.
Zin om nog even na te genieten? Bekijk dan hieronder de video met een aantal iconische momenten van een lang weekend vol vakwerk!
Update 17 augustus | 23.00 uur
De aankomende uren gaan we de laatste hand leggen aan de 100 uur van Hooipolder. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen en het resultaat mag er zeker zijn. We gaan er vanuit dat de A27 volgens planning morgenochtend om 05.00 uur weer open is.
Afgelopen weekend groeven we een groot gat dwars door de A27, schoven de gigantische onderdoorgang op z’n plek en bouwden de snelweg weer volledig op. Inclusief nieuwe asfaltlagen, lichtmasten, markering en een verzorgde berm. We zijn enorm trots. Op alle collega’s die dit in 100 uur voor elkaar hebben gekregen. Van de harde werkers op de bouwplaats tot alle collega’s achter de schermen.
Update 17 augustus | 22.30 uur
De afgelopen (bijna) 100 uur hebben we jullie van alle werkzaamheden op de hoogte gehouden via dit liveblog en onze socials. Het werk komt nu ten einde, dus gaan we ook dit liveblog afsluiten. We willen jullie namens het hele team bedanken voor het volgen, de interesse en de leuke reacties! Hierbij wat foto's van het liveblog- en socialsteam achter de schermen, ook wij hebben genoten.
.jpg)
Update 17 augustus | 22.00 uur
Op de hoofdrijbanen van de A27 is inmiddels ZOAB aangebracht, de laatste laag asfalt van Zeer Open Asfalt Beton. Zoals de naam al aangeeft heeft dit asfalt een open structuur waardoor regenwater snel wordt afgevoerd. Het is daarnaast een stuk stiller dan dicht asfalt. Het asfalt is gemaakt met 60 procent gerecycled materiaal. We werken de weg af met witte belijning. Tot slot lopen we een inspectieronde. We kijken bijvoorbeeld of de vangrail goed staat, de benodigde bebording er staat, of de verlichting brandt en de matrixborden werken. Zo weten we dat de weg veilig kan worden opgesteld.
Update 17 augustus | 20.00 uur
👋 Even voorstellen: Stan Traets
Stan is uitvoerder infra en heeft de afgelopen dagen meegewerkt aan het al in grond en wegenwerk. Hij geeft uitleg over dit werk in onderstaande video!
Update 17 augustus | 18.00 uur
De laatste 100 uur update! Het is de vierde dag en het einde is in zicht. Voor de laatste keer praten Anne en Beer jullie bij over de stand van zaken. Bekijk de video hieronder!
Update 17 augustus | 16.00 uur
Tijdens de 100 uur zijn dagelijks meer dan 100 mannen en vrouwen aan het werk. Die moeten goed eten. Daarom staat het hele weekend een cateringwagen op het bouwterrein waar iedereen kan eten waar hij zin in heeft. Van broodjes en snacks tot stamppot en kip sukyaki met witte rijst en sugarsnaps. In totaal gaan er in 100 uur 1663 warme en koude maaltijden over de toonbank! Op onze Facebook en Instagram staat nu ook een video over de catering.

Update 17 augustus | 14.45 uur
👋 Even voorstellen: Joris van Zeben
Als geotechnisch ingenieur bij Rijkswaterstaat weet Joris precies wat er onder het maaiveld gebeurt. Hij houdt zich bezig met de sterkte en stabiliteit van de ondergrond en hoe die samenwerkt met constructies. Dit betreft zaken zoals zetting, stabiliteit van een aardebaan, funderingen en grondkerende constructies. Binnen het project A27 houdt hij zich bezig met alles wat onder en rond de weg zit: van de opbouw van de weg zelf tot de funderingen van bruggen en grondkerende constructies zoals damwanden
Tijdens de 100 uur van Hooipolder is Joris, samen met de aannemer, verantwoordelijk voor het controleren of de werkzaamheden juist worden uitgevoerd. Hij richt zich vooral op de grondverbetering die wordt aangebracht als fundering voor de schuifbaan en de onderdoorgang. Ook de aanvullingen naast de onderdoorgang zijn van groot belang voor de uiteindelijke kwaliteit van de rijksweg.
‘Het is indrukwekkend om te zien hoe snel een rijksweg letterlijk verdwijnt en weer wordt opgebouwd. Ondanks de goede voorbereiding van ALSÉÉN blijft het altijd spannend of de strakke planning wordt gehaald. ‘
.jpg)
Update 17 augustus | 12.10 uur
Slotcoördinator Joris van den Hoek blikt in deze video terug op de werkzaamheden van afgelopen nacht.
Update 17 augustus | 11.05 uur
Gisteravond kreeg Vivian van Zwol samen met haar vader een rondleiding over de bouwplaats van hoofduitvoerder Ruben Sanchez. Zij won onze prijsvraag: hoeveel maaltijden serveert onze catering gedurende het weekend. Met haar antwoord 1668 zat zij heel dicht bij het werkelijke aantal van 1663 maaltijden. Ze keken onder andere bij het asfalteren en wandelden door de onderdoorgang, waar Ruben uitleg gaf over de bouw en het schuiven van de onderdoorgang.

Update 17 augustus | 9.31 uur
👋 Even voorstellen: Ruud van Duijnisveld
Rondom de onderdoorgang is zo ongeveer elke vierkante centimeter van het terrein gebruikt. Werkvoorbereider Ruud van Duijnisveld legt uit hoe dat er tijdens de voorbereidingen uitzag.
Update 17 augustus | 8.30 uur
Goedemorgen! Vannacht is er volop geasfalteerd. De onder- en tussenlagen liggen er bijna in. Om 3.15 uur zijn we gestart met het aanleggen van de kabels van de verlichting langs de weg. Ook worden de communicatiekabels van Rijkswaterstaat, die als lussen in de weg verwerkt zijn, weer aan elkaar gelast.
Update 16 augustus | 23.30 uur
De asfaltploegen zijn begonnen met het asfalteren van de A27 boven de onderdoorgang. Het wegdek bestaat uit drie lagen. Een onderlaag, een tussenlaag en tot slot een deklaag. De onderste twee lagen zorgen voor de sterkte van de weg. De deklaag zorgt ervoor dat de weg vlak wordt afgewerkt en dus lekker rijdt en zorgt voor een bepaalde stroefheid waardoor de weg veilig is. Voor het werk worden twee asfaltsets ingezet. Zo’n set bestaat uit een asfaltspreidmachine. Aan de voorkant kiept een vrachtwagen hier heet asfalt in, aan de achterkant wordt het asfalt gelijkmatig over het wegdek verdeeld. Achter de asfaltmachine rijden walsen over het warme asfalt om een compact, stevig en duurzaam wegdek te krijgen. Door het walsen wordt het asfalt sterker en is het beter bestand tegen de druk van het verkeer dat eroverheen gaat rijden.
Met dit bericht sluiten we het liveblog af voor vandaag.
Update 16 augustus | 20.30 uur
De werkzaamheden van boven. Aan de zuidkant zijn we bezig met de stootplaten. Aan de noordkant met asfalteren.
Update 16 augustus | 19.45 uur
Bij een groot project zoals de verbetering van de A27 Houten - Hooipolder moet alles op rolletjes verlopen. Dan is een kloppende bouwtekening net zo hard nodig als een nauwkeurige planning. Wat daarbij helpt, is een zogeheten BIM-model, een soort super 3D-model waarin de gewenste werkelijkheid zo gedetailleerd mogelijk is weergegeven. Tim van der Lee werkt voor ALSÉÉN als modeleur en legt uit wat een BIM-model precies is. ‘De meeste mensen kennen wel een 3D-model, waarin je een ontwerp van alle kanten kan bekijken. BIM gaat nog een stapje verder, omdat we er ook data aan toevoegen. Dus je ziet niet alleen het object dat we gaan maken, maar bijvoorbeeld ook waar het staat, welke leidingen er doorheen lopen en hoeveel materiaal je voor een onderdeel nodig hebt. Zo weet de uitvoerder precies hoeveel wagens beton hij moet laten komen voor de onderdoorgang bij Hooipolder, zonder dat hij het zelf hoeft uit te rekenen. Een ander voordeel is dat je kunt zien of geplande onderdelen elkaar niet in de weg zitten, bijvoorbeeld dat een leiding dwars door een balk is getekend.’
Behalve hoeveelheden materiaal kan Tim ook tijd aan het model toevoegen. ‘Zo kan je een planning aan het model koppelen en maak je van een 3D- een 4D-model. Je kunt dan zien wie wanneer waarmee aan de slag moet en gaan we elkaar niet in de weg lopen. Aan de hand van het 3D-model maken we vervolgens alle 2D-tekeningen, die nodig zijn voor de uitvoerders. Dat visuele plaatje erbij en alle nodige gegevens daaraan gekoppeld, maken het werk voor iedereen veel duidelijker. Je kan als het ware door het model lopen en meer inzicht krijgen in wat je maakt. We kunnen het kunstwerk, zoals de onderdoorgang van de A27, laten zien in de bestaande omgeving. Zo kun je controleren of je misschien nog iets moet aanpassen om het beter te laten aansluiten op de bestaande situatie.’ Tim maakte van het inschuiven van de onderdoorgang een 3D model. De visualisatie op het scherm is deze dagen werkelijkheid geworden.
Update 16 augustus | 18.45 uur
👋 Even voorstellen: Joris van den Hoek
Gedurende de 100 uur werken we in ploegendiensten. Joris van den Hoek is slotcoördinator tijdens de 100 uur en werkt vooral in de nacht. In zijn dagelijkse werk heeft hij deze 100 uur van minuut tot minuut voorbereid.
Update 16 augustus | 17.30 uur
We zijn inmiddels over de helft! Ook op deze derde dag praten Anne Beekers van Rijkswaterstaat en Beer Poelma van ALSÉÉN jullie bij over de voortgang van de werkzaamheden. Bekijk de 100 uur update hieronder.
Update 16 augustus | 16.00 uur
We zijn ook begonnen met het asfalteren van de onderdoorgang aan de noordkant. Nadat we de stootplaten hebben geplaatst is er menggranulaat overheen aangebracht. Dit is de fundering voor de weg. Over dit mengsel brengen we de eerste laag asfalt aan. Aan de zuidkant van de onderdoorgang zijn we bezig met de hemelwaterafvoer, daarna kunnen we hier ook de stootplaten en de eerste laag asfalt gaan aanbrengen.
Update 16 augustus | 15.00 uur
De toerit van de A59 naar de A27 richting Breda is geasfalteerd. De toerit is hoger aangelegd zodat deze goed aansluit op de hoogte van de onderdoorgang. We moeten in totaal 3 lagen asfalteren. De eerste 2 lagen zitten er nu op.
Update 16 augustus | 14.45 uur
De onderdoorgang is ingepakt in zand en ligt nu als onderdoorgang onder de A27. Bovenop brengen we met een shovel en een wals menggranulaat aan, de fundering voor het wegdek. Tegen de randen van het dak van de onderdoorgang leggen we zogenaamde stootplaten. Hiervoor zijn speciaal randen meegestort aan het dak. De platen zorgen voor een soepele overgang tussen het asfalt van de snelweg en de betonnen onderdoorgang, ook als de bodem naast de onderdoorgang een beetje zakt. In totaal leggen we 83 stootplaten neer van 7 ton per stuk. Ze zijn 1m breed, 6m lang en 45 cm dik.

Update 16 augustus | 13.00 uur
We merken veel enthousiasme voor onze werkzaamheden. LET OP: het is verboden om het bouwterrein te betreden. Blijf achter de afzettingen voor je eigen veiligheid en de veiligheid van onze medewerkers. De politie wordt ingeschakeld indien nodig. De beste beelden van de werkzaamheden vind je hier op onze liveblog!
Update 16 augustus | 11.50 uur
👋 Even voorstellen: Marjolijn Borghmans en Michael Blatter
Marjolijn en Michael zijn omgevingsmanagers bij ALSÉÉN en Rijkswaterstaat. Wat doen zij precies als omgevingsmanagers?
Marjolijn en Michael houden contact met de omgeving en stakeholders van het project, zoals gemeentes, waterschap en provincie. Ze houden hen op de hoogte van de voorgang van het project, de werkzaamheden en de hinder. Ook vertegenwoordigen ze de belangen van de omwonende en stakeholders binnen het project. Bouwen zonder hinder kan niet. Samen met collega's plannen ze de werkzaamheden zo dat werkzaamheden met bijvoorbeeld geluidshinder zo veel mogelijk overdag plaatsvinden. Als er wel hinder is, zorgen ze dat dit zo kort mogelijk is.
Vooraf aan de 100 uur Hooipolder hebben ze ervoor gezorgd dat iedereen geïnformeerd is over de werkzaamheden. Ze onderhouden intensief contact met ‘onze buren’ van het project. Daarbij zorgen ze bijvoorbeeld ook voor toestemmingen, afspraken met gemeente en waterschap en denken ze na over de veiligheid rondom de bouwplaats.
Tijdens de 100 uur zorgen ze samen met communicatie dat ze jullie op de hoogte houden over de voortgang van de werkzaamheden via de socials en liveblog.
“We halen er ontzettend veel energie uit dat mensen zo positief reageren op ons liveblog en het socials, dat geeft ons veel voldoening’

Update 16 augustus | 11.15 uur
Overzicht vanuit de lucht van de werkzaamheden zaterdagochtend. Dumpers en shovels rijden af en aan.
Update 16 augustus | 10.00 uur
Nog wat mooie plaatjes.
Update 16 augustus | 6.00 uur
De hele nacht zijn we bezig geweest met het aanvullen van de ruimtes rondom de onderdoorgang. Inmiddels hebben we 7.000 kuub teruggebracht. Nog een paar uurtjes en dan zit ook dit deel van het werk erop.
Update 15 augustus | 22.00 uur
De ruimtes aan de noord- en de zuidkant van de onderdoorgang worden gelijkmatig aangevuld. Het verschil aan beide kanten mag niet meer zijn dan 2,5 meter. Dan wordt de druk aan een kant te hoog.
We gaan nog de hele nacht door met aanvullen van de ruimtes. Het liveblog sluiten we voor vandaag weer af, tot morgen!
Update 15 augustus | 21.30 uur
👋 Even voorstellen: Ruben Sanches
De aansturing buiten op de bouwplaats is in handen van uitvoerder Ruben Sanches. In dit filmpje vertelt hij meer over wat hij precies doet tijdens de 100 uur van Hooipolder.
Update 15 augustus | 19.30 uur
In totaal brengen we 11.000 kuub van het zand dat we gisteren hebben afgegraven weer terug in de A27. Steeds in lagen van 50 centimeter. Met een trilwals wordt het zand verdicht. Als de meting laten zien dat dit voldoende is, mag de volgende laag erop. Zo ontstaat een stevige ondergrond voor de snelweg die we er straks weer op leggen.
Er zijn twee ploegen aan het werk met elk een hydraulische graafmachine, een bulldozer, shovel en een trilwals. Met een waterwagen wordt het zand nat gemaakt. Drie drumpers rijden tussen de depots en de A27 heen en weer om al het zand aan te voeren.
Update 15 augustus | 18.45 uur
Als je live hebt meegekeken naar het inschuiven ging het wellicht niet heel snel. De betonnen constructie bewoog ongeveer 10 meter per uur. Gelukkig hebben we het inschuiven gefilmd met een timelapse camera. Bekijk de video hieronder!
Update 15 augustus | 17.30 uur
Anne Beekers van Rijkswaterstaat en Beer Poelma van ALSÉÉN praten jullie weer bij over dag 2 van de werkzaamheden. Bekijk de video hieronder!
Update 15 augustus | 15.30 uur
De onderdoorgang ligt op zijn plek. We hebben er in totaal 10,5 uur over gedaan. We gaan nu de schuifconstructie afbreken. We beginnen aan de noordkant, daarna naar de zuidkant. Zodra de noordkant vrij is, gaan we daar het eerste zand aanbrengen. Hier zullen we aan het einde van de middag mee gaan beginnen.
Maar voordat we daar verder over berichten, geniet nog van een aantal mooie beelden van het inschuiven.
Update 15 augustus | 14.00 uur
Vanmorgen bezochten minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) en de directeur-generaal van Rijkwaterstaat, Martin Wijnen, de bouwplaats. In deze video delen zij hun ervaringen.
Update 15 augustus | 13.00 uur
De laatste uren van het inschuiven gebeurde tijdens zonsopgang. Dat zorgde voor prachtige beelden. Onder andere te zien in onderstaande video!
Update 15 augustus | 11.21 uur
Finish bereikt, wat een mijlpaal! De onderdoorgang ligt op z'n plek. De hydraulische vijzels laten het element zakken tot op de betonplaten en het nieuwe zand. De schuifconstructie wordt nu afgebroken, eerst de noordkant, daarna de zuidkant.

Update 15 augustus | 11.00 uur
De laatste meters richting de eindstreep. Op dit filmpje is goed te zien hoe een gemiddelde snelheid van 10 meter per uur eruit ziet.
Update 15 augustus | 09.55 uur
De finish is in zicht! Nog ongeveer 20 meter te gaan. Voor 12 uur ligt de onderdoorgang op z'n plek.

Update 15 augustus | 08.15 uur
Hoog bezoek voor het team van de 100 uur van Hooipolder. Minister Robert Tieman, directeur-generaal Rijkswaterstaat Martin Wijnen en de burgemeester van Geertruidenberg Marian Witte kwamen poolshoogte nemen. Samen met een groot aantal vertegenwoordigers van de landelijke en regionale media zagen zij dat het schuiven van de onderdoorgang in volle gang is.
Update 15 augustus | 07.00 uur
Gisteravond waren we klaar met graven en hebben zand aangebracht voor een stabiele ondergrond voor de onderdoorgang. Op het zand hebben we betonnen platen gelegd en de schuifbaan doorgebouwd naar de A27. Om 01:15 uur begon de schuifoperatie, centimeter voor centimeter schuift het element naar zijn eindpositie onder de A27. Inmiddels hebben we een kleine 60 meter geschoven, een gemiddelde van 10 meter per uur!
Update 15 augustus | 04.10 uur
De schuifoperatie loopt volgens plan. De onderdoorgang is inmiddels een kleine 30 meter opgeschoven. Met apparatuur en onze landmeter die op de A27 staat, houden we precies in de gaten of het gevaarte de goede kant op gaat. Als er een afwijking wordt gemeten, dat kunnen een paar millimeter zijn, kunnen we de onderdoorgang een duwtje geven, zodat hij weer op de juiste plek ligt.
Update 15 augustus | 01.42 uur
We zijn onderweg! In totaal schuiven we de onderdoorgang met 10 meter per uur 116 meter naar het oosten, zodat hij precies onder de A27 en de op- en afrit van Hooipolder staat. Omdat het element in een bocht licht, is de weg van de buitenbocht twee meter langer dan die van de binnenbocht.

Update 14 augustus | 23.45 uur
De onderdoorgang is op een betonnen vloer gebouwd, met daarop een dubbele laag folie. Op de vloer ligt ook de schuifbaan waarmee de onderdoorgang in de A27 word geschoven. Nu het uitgraven van de A27 klaar is en het nieuwe zand is aangebracht leggen we betonnen platen van 2,5 x 2,5 meter en 25 cm hoog neer per stuk wegen ze bijna 4 ton (of 4000 kilo). Hierop kunnen we de schuifbaan verder opbouwen.
Met deze update sluiten we het liveblog voor vandaag af, maar blijf gerust de werkzaamheden volgen via de livestream.

Update 14 augustus | 21.30 uur
De onderdoorgang weegt maar liefst 6300 ton of te wel 6,3 miljoen kilo. Hoe krijg je die van zijn plaats? Aan de tunnelwanden zijn daarvoor 90 jukken verankerd. Onder de jukken zijn 90 hydraulische vijzels gemonteerd die in de schuifgoot staan, die weer op de schuifbaan ligt. Met de vijzels kunnen we de betonnen onderdoorgang 5 centimeter op tillen. Een computer zorgt ervoor dat dit gelijkmatig gebeurt. Het element is dan vrij van de vloer. Zes hydraulische vijzels die elk 89 ton moeten kunnen verplaatsen, duwen het tunnelelement over de schuifbaan. Omdat op deze baan een vetlaag is aangebracht, is er weinig weerstand. Werkvoorbereider Jeroen heeft ons een paar dagen geleden haarfijn uitgelegd hoe de schuifconstructie werkt. Kijk het filmpje voor de uitleg.
Update 14 augustus | 19.30 uur
Het gat in de snelweg maken we wat dieper dan nodig. We graven ongeveer 1 meter extra grond af, omdat deze niet geschikt is om de zware onderdoorgang op te plaatsen. Het gat vullen we op met nieuw zand dat voldoende draagkracht heeft. Hiermee kunnen we een egale en vooral stabiele ondergrond voor de onderdoorgang maken. Het zand ligt al klaar naast de A27 en rijden we met dumpers naar de juiste plek. De nieuwe ondergrond van de onderdoorgang bouwen we op in lagen van 50 centimeter. Elke laag wordt met trilwalsen verdicht, zodat de ruimte tussen de zandkorrels zo klein mogelijk wordt en de ondergrond stabieler wordt en meer draagkracht heeft. Voordat de volgende laag erop kan, meten we of het zand voldoende is verdicht.

Update 14 augustus | 19.15 uur
De geplande nachtafsluitingen van vanavond, vrijdagnacht en zaterdagnacht op de A27 richting Utrecht tussen knooppunt Hooipolder en afrit Geertruidenberg (20) gaan niet door en worden op een ander moment ingepland.
Update 14 augustus | 17.15 uur
De Tweede Wereldoorlog werd inmiddels tachtig jaar geleden beëindigd, maar vandaag de dag worden in de grond nog steeds bommen en granaten uit die tijd gevonden. Dus, voordat we aan het werk gaan, willen we zeker weten dat er geen oorlogsresten meer in de grond zitten die kunnen ontploffen. Zo’n onderzoek ontplofbare oorlogsresten, zoals wij dat noemen, begint met een vooronderzoek in oude archieven van bijvoorbeeld gemeenten, provincie en oorlogsarchieven in Engeland. Op basis van allerlei bronnen kijken we waar in de jaren ’40-’45 is gevochten en waar bommen of granaten zijn gevallen. In die tijd zijn veel luchtfoto’s gemaakt voorafgaand en na afloop van oorlogshandelingen. Daar kun je bijvoorbeeld de kraters van bombardementen goed op zien. Al dit soort gegevens wordt op een kaart ingetekend en zo ontstaat een beeld van waar welke munitie zou kunnen liggen. In de tweede stap in het vooronderzoek bekijken we wat er na de oorlog met de grond is gebeurd. Als de bodem ergens al op de schop is geweest, dan verdwijnt mogelijk het raakvlak met onze werkzaamheden. Tot slot leggen we ons ontwerp van de A27 over de kaart en weten we precies in welke gebieden we onderzoek moeten doen.
Een van die gebieden ligt op de plaats waar we de onderdoorgang gaan inschuiven, ongeveer op de hoogte van de omliggende weilanden. Als we op die diepte zijn, komt een gespecialiseerd bedrijf de bodem onderzoeken. Detectieapparatuur, magnetometers, registreert ijzerhoudende metalen tot op zo’n 4,5 meter diepte. Zo kunnen we precies zien waar en hoe diep mogelijk resten uit de oorlog liggen. Met een detector in de hand wordt elk object voorzichtig laagje voor laagje uitgegraven. Bij de dieper gelegen objecten wordt er naast een schep ook een graafmachine ingezet. Vaak vinden we veel doppen, spijkers en moeren. We hebben geen explosieven gevonden, maar wel iets anders! Namelijk zogenaamde zakbakens, maar dan al heel wat jaren oud. Zakbakens zijn meetpalen die we gebruiken voor verandering in de hoogte van de ondergrond te meten. De zakbakens die we hebben gevonden zijn waarschijnlijk gebruikt bij de aanleg van de A27.

Update 14 augustus | 16.00 uur
Hieronder de 100 uur update van dag 1 met Anne Beekers, manager communicatie en omgeving Rijkswaterstaat en Beer Poelma, projectcoördinator bij ALSÉÉN.
Update 14 augustus | 15.00 uur
We hebben een aantal mooie foto's van het graven van boven! Beelden: Studio Retouched.
Update 14 augustus | 13.15 uur
Ondertussen gaan de graafwerkzaamheden gestaag door. Dumpers rijden af en aan en het zand verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Update 14 augustus | 11.15 uur
Om een stabiele ondergrond te krijgen voor het schuiven van de onderdoorgang moet de grondwaterstand worden verlaagd. Daar zijn we vrijdag mee gestart.
Ter plaatse van de onderdoorgang verlagen we de waterstand 1 meter. Het zand in de ondergrond is grof, waardoor we veel water moeten wegpompen. We pompen het water weg met zogenoemde deepwells. Dit zijn pompputten die heel diep onder de grond zitten. Voor onze werkzaamheden voor het inschuiven van de onderdoorgang zitten deze op 14 meter diepte. In totaal pompen we gedurende de werkzaamheden 36.000 kubieke meter water weg. We pompen op 4 verschillende locaties. 2 aan de oostzijde van de A27 en 2 aan de westzijde van de A27.
Het water dat we wegpompen gaat door 4 strobakken (grote oranje containers). Die zorgen ervoor dat het water minder troebel wordt en het ijzer uit het water wordt gehaald. Daarna pompen we het water terug in de Donge. Dit is te zien naast het tijdelijke fietspad langs Het Gat.
Voor het geval het flink gaat regenen of als we niet al het water weggepompt krijgen, staat er een machine klaar die we in het gat in de A27 kunnen rijden en die daar ter plekke, tussen alle werkzaamheden in, alsnog al het water wegpompt.

Update 14 augustus | 8.30 uur
Met twee ploegen graven we het gat in de snelweg, de ene ploeg is begonnen aan de westkant, de andere aan de oostkant. Per ploeg werken we met twee hydraulische graafmachines, 3 dumpers (voor de afvoer van zand en grond naar het depot), een bulldozer en een shovel. Elk uur graven ze maar liefst zo’n 400 kubieke meter af en rijden dit naar depots op het bouwterrein. Ongeveer de helft van het materiaal gaat komend weekend weer terug de snelweg in. Wat overblijft gebruiken we op andere plaatsen in het project.

Update 14 augustus | 7.50 uur
Afgelopen nacht is hard gewerkt bij de A27. De snelweg is afgesloten, vangrails, verlichting en kabels zijn tijdelijk verwijderd en we zijn gestart met het uitgraven. We graven een gat in de snelweg om ruimte te maken voor de onderdoorgang. We graven vanaf de oost- en de westkant. In totaal halen we 20.000 kubieke meter zand en grond weg. Inmiddels ligt er al ongeveer 7000 kubieke meter zand en grond opgeslagen in de depots links en rechts naast de snelweg.
.jpg)
Update 13 augustus | 23.59 uur
Op de plek waar de onderdoorgang moet komen, verwijderen we het asfalt. We zetten vier frezen in. De drie grote frezen halen over een breedte van ruim 2 meter het asfalt van de weg, de kleinere frees over een halve meter. Onder de machines zitten honderden beitels die het asfalt wegschrapen. Het freesasfalt gaat via een lopende band naar de vrachtwagen die ervoor rijdt. In totaal verwijderen we deze nacht zo’n 2800 ton asfalt. We slaan het tijdelijk op op het bouwterrein. Daarna gaat het meeste asfalt terug naar de asfaltcentrale waar het hergebruikt wordt bij het maken van nieuw asfalt. In een paar oudere lagen is teer verwerkt als bindmiddel. Dit asfalt wordt afgevoerd naar een verwerker die het reinigt. Bij de reiniging wordt de teer gescheiden van de overige bestanddelen zoals zand en grind. Deze materialen kunnen ergens anders weer worden gebruikt.
We sluiten voor vandaag het liveblog af, tot morgen!

Update 13 augustus | 23.15 uur
We zijn inmiddels ook begonnen met het uitgraven van het gat in de snelweg om ruimte te maken voor de onderdoorgang. We graven vanaf de oost- en de westkant. In totaal halen we het komende etmaal 20.000 kubieke meter zand en grond weg.

Update 13 augustus | 23.00 uur
Het werk voor het inschuiven van de onderdoorgang is begonnen. We maken de snelweg leeg, we verwijderen vangrails en openbare verlichting. In de bermen liggen ook allerlei kabels van de verlichting en van de matrixborden boven de weg. Deze knippen we door zodat we een gat in de snelweg kunnen graven. Aan het einde van de 100 uur lassen we de kabels weer aan elkaar.
Update 13 augustus | 22.30 uur
En de A27 is dicht! Vanaf vanavond 21:00 uur sloten we in knooppunt Hooipolder de toerit naar de A27 richting Breda af, zodat we hier vast konden beginnen met de eerste werkzaamheden. Vanaf 22.00 uur sloten we de A27 richting Utrecht af tussen knooppunt Sint-Annabosch en knooppunt Hooipolder. De andere kant op is de weg dicht tussen knooppunt Hooipolder en de afrit Oosterhout. Dat afsluiten is een hele operatie die in een razend tempo wordt uitgevoerd. Alle opritten zetten we dicht met hekken. Bij de knooppunten zetten we de verbindingswegen naar de A27 af met bakens, plaatsen pijlenwagens en tekstwagens om weggebruikers te attenderen op de afsluiting en zorgen ervoor dat de rode kruizen op de matrixborden verschijnen. Bewegwijzeringsborden plakken we af. Ondertussen worden ook alle gele borden die de omleidingsroutes aangeven opgedraaid (deze zijn afgelopen week al door twee man geplaatst) en zetten we extra verkeersborden met werk in uitvoering en gesloten verklaring neer. Met een ploeg van 10 man plaatsen we in minder dan een uur zo’n 60 afsluithekken, 650 kegels en schildjes, 250 gele omleidingsborden en 50 verkeersborden. Op verschillende locaties staan de komende 100 uur dag en nacht verkeersregelaars.
Een afgesloten A27
Update 13 augustus | 19.00 uur
Het inschuiven van de onderdoorgang van de A27 is tot in de puntjes voorbereid. Op het bouwterrein bij knooppunt Hooipolder liggen alle benodigde materialen gereed en er is ruimte gereserveerd voor materialen die van de snelweg komen en die we tijdelijk moeten opslaan. De grond die we afgraven bijvoorbeeld, of de vangrails die we tijdelijk verwijderen. De ruimte is zo ingedeeld, dat alles snel en zonder obstakels van en naar het werk kan worden getransporteerd. Op het werkterrein ligt bijvoorbeeld zand klaar dat onder de onderdoorgang moet komen, de platen waarop de schuifbaan wordt gemaakt, de betonnen platen die zorgen voor een soepele overgang tussen het dak van de onderdoorgang en de weg en hulpmiddelen zoals stalen rijplaten. Er is weinig ruimte, dus dat was een behoorlijke puzzel om alles een plek te geven.
Alle ruimte rondom de onderdoorgang en de bouwkeet wordt straks benut om materiaal (grond en asfalt) op te slaan. Ook aan de oostkant van de A27 komt materiaal te liggen.
Update 13 augustus | 18.00 uur
We gaan bijna beginnen! Om 22.00 uur gaat de A27 dicht en start de 100 uur van Hooipolder. Dit weekend staan onze collega’s op en rondom de bouwplaats paraat om je op de hoogte te houden van de gebeurtenissen en werkzaamheden. De komende uren staan volledig in het teken van de voorbereidingen op het inschuiven van een gigantische betonnen onderdoorgang in de A27.
Deze onderdoorgang is een belangrijk onderdeel van de nieuwe verbindingsboog van de A59 uit de richting Zonzeel naar de A27 richting Utrecht. Op dit moment staat het verkeer vaak vast bij de stoplichten bij knooppunt Hooipolder. Dankzij deze verbindingsboog stroomt het verkeer straks vlotter door!
Wat gebeurt er de komende uren?
Vanaf 16.00 uur is ’t Gat, de toegangsweg naar het bouwterrein in Raamsdonksveer, afgesloten voor verkeer. Vanaf dat moment voeren we het benodigde materieel aan. Vanaf 21.00 uur gaan de eerste toeritten naar de A27 dicht en vanaf 22.00 uur gaat dan ook de A27 zelf dicht. Dan kan de klus écht beginnen!
Volg ons op Instagram of Facebook voor meer beelden van achter de schermen. Of bekijk de livestream om de werkzaamheden live te volgen!
De onderdoorgang ligt klaar op het bouwterrein bij knooppunt Hooipolder
Update 12 augustus | 14.00 uur
De voorbereidingen voor de 100 uur van Hooipolder zijn in volle gang. Morgenavond is het zover: dan starten de werkzaamheden. De livestream en -blog starten vanaf woensdag 13 augustus 18.00 uur.
Update 17 juli | 12.30 uur
We vinden het bijzonder dat er zoveel belangstelling is voor deze spectaculaire klus. Met deze livestream en –blog houden we je vanaf woensdag 13 augustus op de hoogte van alles wat er gebeurt. We vragen je om niet naar het werkterrein te komen, er is geen veilige plaats om naar de werkzaamheden te kijken. Veiligheid staat voorop!
Wat gaan we doen?
We leggen een verbindingsboog aan van de A59 uit de richting van knooppunt Zonzeel naar de A27 richting Utrecht. Daarvoor schuiven we een betonnen constructie (die we al eerder bouwden) op z'n plek onder de A27. Dat doen we volgens een strakke planning: in 100 uur. Hoe we dit precies doen, laten we zien in onderstaande animatie.
Wat gaat er veranderen?
Dankzij deze verbindingsboog hoeft straks minder verkeer te wachten bij de verkeerslichten bij het knooppunt. Dat zorgt voor meer ruimte en een betere doorstroming. Hoe dit eruit komt te zien? Dat leggen we uit in onderstaande animatie.
Meer informatie
Alles over de verbetering van de A27 tussen Houten en Hooipolder vind je op deze projectwebsite. Volg ons ook op Instagram en Facebook.