Motorverkeer moet tijdens de werkzaamheden omrijden. Voor (brom)fietsers en voetgangers bouwen we vanaf half april een tijdelijke fietsbrug naast het huidige viaduct.
De bouw van de fietsbrug start half april. We storten eerst zand op de plekken waar de tijdelijke brug aansluit op de Groeneweg. Zo ontstaat een stevige ondergrond voor de zware machines die nodig zijn om de brug te bouwen. Vrachtwagens rijden hiervoor twee weken lang heen en weer over het viaduct, vanaf het bouwterrein aan de oostkant van de A27.
Eind april boren we funderingspalen in de grond. Daarna bouwen we de kolommen waar de brug op komt te rusten. De tijdelijke fietsbrug bestaat uit vijf delen die we stuk voor stuk op de kolommen hijsen met een kraan.
Tijdelijke fietsbrug over A27
Plaatsing brugdelen
Het eerste brugdeel plaatsen we in het weekend van 23 tot en met 26 mei, in de nacht. Tijdens deze nachten sluiten we de A27 in beide richtingen tussen knooppunt Gorinchem en knooppunt Everdingen. Zo kunnen we veilig boven de snelweg werken. Vanaf eind mei hijsen we de overige vier delen op hun plek. Hierbij blijft de snelweg gewoon open.
Aansluiten en openstellen
Begin juli maken we de aansluiting tussen de tijdelijke brug en de Groeneweg. Dat doen we met kunststof blokken en zand. Vervolgens brengen we een asfaltlaag aan, zodat fietsers straks comfortabel over de brug rijden. De brug gaat open voor (brom)fietsers, zodra we starten met de sloop van het oude viaduct. De planning hiervoor is nog in de maak.
Wat merk je ervan als weggebruiker?
We werken op werkdagen van 07.00 tot 19.00 uur. In april en juli rijden er extra zandwagens over de Groeneweg. Ook ander werkverkeer gebruikt deze route. Daarom geldt tijdelijk een maximumsnelheid van 30 km/uur.