Verwijderen bomen bij Meerkerk voor aanleg spitsstroken en rijstroken

05-02-2025
448 keer bekeken

Samen met aannemer ALSÉÉN werkt Rijkswaterstaat aan de verbetering van de A27 tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Hooipolder. Een onderdeel van de werkzaamheden is het verbreden van de A27 voor de aanleg van spitsstroken.

Als voorbereiding op de werkzaamheden verwijderen we op een aantal locaties bij Meerkerk bomen. In januari haalden we bomen weg bij de Zouwendijk. Half februari verwijderen we bomen die langs de A27 ter hoogte van Meerkerk staan.

Voor verbetering van de doorstroming op de A27 leggen we tussen Gorinchem en knooppunt Everdingen extra rijstroken en spitsstroken aan en plaatsen we geluidschermen. Hiervoor wordt de weg verbreed en passen we bestaande viaducten en duikers, die onder weg liggen, aan. De werkzaamheden worden de komende jaren in fases uitgevoerd. Tussen Gorinchem en Everdingen voerden we verschillende voorbereidingen uit. Zo onderzochten we eerder de bodem naast de A27 en brachten we mogelijke archeologische waardevolle gebieden in kaart. In januari verwijderden we bomen bij de Zouwendijk. Als voorbereiding op werkzaamheden die we dit voorjaar en zomer uitvoeren bij de duiker in de Oude Zederik, halen we in februari langs de A27 bij Meerkerk bomen weg. Op onderstaande afbeelding staan de locaties aangegeven.

 

Klik voor een vergroting

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan uit het zagen van de bomen met behulp van een kraan en het versnipperen van takken. Met vrachtwagens voeren we het hout af. Alle bomen die worden verwijderd, worden ook weer gecompenseerd. Na de werkzaamheden van de verbreding van de A27 zullen verspreid langs het projectgebied bomen worden aangeplant. De plannen hiervoor worden nog uitgewerkt.

Werktijden en hinder

De werkzaamheden voeren we uit van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 19.00 uur. Het verwijderen van de bomen zorgt voor geluid in de omgeving.

Na boomverwijdering

Als de bomen weg zijn, hebben we ruimte om sloten te verleggen en om de eerste voorbelasting voor de verbreding van de weg aan te brengen. De voorbelasting zijn grote zakken met zand die we langs de weg plaatsen. Door het gewicht kan de bodem inklinken en ontstaat er een stevige ondergrond om de verbreding op aan te leggen. De voorbelasting blijft een jaar liggen, daarna kunnen we de verbreding maken.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen