‘Stap voor stap de A27 verbeteren’

Hélène Moors op de projectlocatieHélène Moors op de projectlocatie, fotografie Studio Retouched
18-12-2024
1128 keer bekeken

Hélène Moors is de nieuwe projectdirecteur van het project Verbetering A27 Houten - Hooipolder. Zij vertelt over haar missie, blikt kort terug op 2024 en kijkt vooruit naar 2025.

Wat is je missie voor dit project?

‘De A27 is een van de belangrijkste noord-zuidverbindingen van Nederland. Een verbinding die veel grote rivieren van Nederland kruist. Maar het is ook een drukke weg, met te vaak lange files. De komende tijd zal het niet rustiger worden, het verkeer groeit en we gaan veel doen buiten om ons project te realiseren. Zo gaan we de grote bruggen vernieuwen, want deze zijn toe aan vervanging. Én we gaan de capaciteit van de weg vergroten door over een lengte van 47 km extra rij- en spitsstroken toe te voegen. Daarnaast leggen we nieuwe op- en afritten aan en verbeteren we zo’n 60 bruggen, viaducten en grote duikers. Dat betekent ook dat delen van de A27 tussen Houten en Hooipolder soms even niet gebruikt kunnen worden, omdat we aan het werk zijn. Weggebruikers en omwonenden ondervinden daardoor hinder. Maar uiteindelijk krijgen we er een weg voor terug die klaar is voor de toekomst en waar de regio lang profijt van heeft.’

Hoe pak je dit aan?

‘Ik kan voortbouwen op de fundamenten die mijn voorgangers hebben gelegd. Mijn vorige project was ook groot en complex: de Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg die de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. Daar heb ik ervaren dat het belangrijk is om ieders kracht te benutten: die van weggebruikers, omwonenden, regionale en landelijke bestuurders en natuurlijk de kwaliteiten in mijn team en van de opdrachtnemers.

Veel dingen gaan goed, maar als dat even niet zo is of als er ontwikkelingen zijn, is het belangrijk om daar tijdig en goed op in te spelen. Bij de A27 Houten - Hooipolder is het daarom essentieel om vooruit te kijken. De wereld verandert gedurende een project en dat kan zijn weerslag hebben. Zo zijn we als maatschappij de afgelopen jaren bijvoorbeeld geconfronteerd met de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. Dat zijn gebeurtenissen die ook invloed hebben op een project. Door ontwikkelingen tijdig te zien en de gevolgen te onderkennen kun je erop sturen. We moeten koersvast zijn om dit complexe project met vakmanschap te realiseren, en tegelijkertijd de ogen en oren openhouden voor alle risico’s en kansen die op ons pad komen. En schakelen waar dat nodig is. Daar zijn de omgeving, het projectteam en onze opdrachtnemers hard voor nodig.’

Hoe blik jij terug op 2024?

‘Er is veel gebeurd. Om te beginnen het startmoment in januari, waarbij toenmalig minister Harbers de eerste schop in de grond stak samen met bestuurders uit de regio. Er waren vele weekendafsluitingen voor onderhoudswerkzaamheden, er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd en plannen gemaakt. Nu zijn we inmiddels volop bezig met sloten verleggen en grond rijden voor de nieuwe verbindingsweg van A59 naar A27 bij Hooipolder en voor de nieuwe verbindingsweg tussen de A59 en Raamsdonksveer. Ook op de plek van de nieuwe verbindingsweg naar toekomstig bedrijventerrein Groote Haar wordt flink gewerkt. Er zijn sloten verlegd, er is een grote duiker onder de A27 gesloopt en vervangen door een tijdelijke duiker en er is grondwerk gedaan. Kortom, het was een jaar waarin flink wat meters zijn gemaakt. Ik ben trots dat dit veilig en met beperkte hinder heeft plaatsgevonden.’ 

En hoe kijk je vooruit naar 2025?

‘Dan gaan we in volle vaart verder. In het voorjaar starten we bijvoorbeeld bij Groote Haar met grond rijden om het terrein voor te belasten voor de nieuwe rotondes die op hoogte liggen, net zoals de A27 ter hoogte van verzorgingsplaats Scheiwijk. Ook staan er nog diverse weekendwerkzaamheden voor de deur,  de twee zomerafsluitingen tussen Everdingen - Gorinchem en Gorinchem - Everdingen en “de honderd uur van Hooipolder”. In dit extra lange weekend van 100 uur wordt op spectaculaire wijze een onderdoorgang – een soort kleine tunnel – van de A27 op zijn plek geschoven. Daarom wil ik weggebruikers meegeven: kijk op onze website en wees goed voorbereid op de werkzaamheden. Mijd de A27 of A59 als we aan het werk zijn, blijf thuis of pak de fiets als dat kan. Moet je toch echt de weg op? Dan kun je gebruikmaken van omleidingsroutes. Houd dan wel rekening met extra reistijd.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen