Groots werk in korte tijd: watergang verplaatst tijdens afsluiting op de A27

Aanleg nieuwe, tijdelijke duiker onder de A27Aanleg nieuwe, tijdelijke duiker onder de A27
02-12-2024
436 keer bekeken

Een jaar aan voorbereiding, in één weekend uitgevoerd. Van 22 tot 25 november was de A27 tussen knooppunt Gorinchem en knooppunt Everdingen volledig afgesloten. En elke minuut was tot in de puntjes geregeld.

In totaal werkten maar liefst 300 man om een watergang onder de snelweg te slopen en te verplaatsen. ‘Een monsterweekend’, zegt Frank Timmer, projectcoördinator Grond-, Weg- en Waterbouw bij aannemer ALSÉÉN. Hij vertelt over de forse werkzaamheden tijdens de afsluiting. 

In één weekend werd de snelweg op twee plekken opengebroken en werd er een gat van 3,5 meter diep gegraven over de volledige breedte van de weg. In het ene gat werd een oude betonnen watergang (ook wel een duiker genoemd) gesloopt, en in het andere werd een nieuwe (tijdelijke) watergang met stalen buizen aangebracht.

Sloop bestaande betonnen duiker onder de A27 bij verzorgingsplaats Scheiwijk.

De watergang moest wijken

De bestaande watergang moest plaatsmaken voor de nieuwe verbindingswegen en rotondes die worden aangelegd voor het toekomstige bedrijventerrein Groote Haar. ‘We bouwen rotondes op bergen zand van wel 8 meter hoog! Dat is ongeveer net zo hoog als een gemiddeld rijtjeshuis’, legt Frank enthousiast uit. ‘Al dat zand zorgt voor een enorme druk op de ondergrond, en dat is op zijn beurt weer gevaarlijk voor de stabiliteit van de betonnen duiker.’

Water dat thuishoort in de omgeving

Het water hoort thuis in het landschap rondom de A27 en het bedrijventerrein. De beste oplossing was dus om de watergang te verplaatsen. ‘Het water stroomt van oost naar west onder de snelweg door. Veel boeren zijn afhankelijk van dit water om hun akkers en weilanden mee te besproeien’, vertelt Frank. ‘Daarnaast zijn de sloten een thuis voor veel verschillende planten en dieren.’

Sloop bestaande betonnen duiker onder de A27 bij verzorgingsplaats Scheiwijk.

Groot, groter, grootst

‘Eigenlijk werkten we op het formaat van een postzegel’, zegt Frank. ‘De afsluiting was in totaal 18 kilometer lang, maar het verplaatsen van de watergangen vond plaats op een onderlinge afstand van 600 meter.’ Desalniettemin gold voor de werkzaamheden van dit weekend: groot, groter, grootst. De afmetingen van beide constructies liegen er niet om. De oude watergang was een betonnen constructie van 65 meter lang, 3,5 meter breed en 2,5 meter hoog. De nieuwe watergang? Die bestaat uit 4 stalen buizen van 80 meter lang met een doorsnede van 1 meter. 

‘Het grootste segment van die buizen woog meer dan maar liefst 9 ton’, vertelt Frank. ‘Alles is groot tijdens zo’n weekend. Denk bijvoorbeeld ook aan de enorme pomp die we gebruikten om de oude duiker droog te leggen voor de sloop en het water daarna via leidingen over de weg te pompen. Die pomp verplaatst 1200 kuub per uur naar de overkant. Dat is gigantisch. Dat staat gelijk aan 1,2 miljoen pakken melk per uur.’

Sloop bestaande betonnen duiker onder de A27 bij verzorgingsplaats Scheiwijk.

Strakke planning

‘Tijdens zo’n weekend moet alles kloppen’, zegt Frank. ‘We werkten met een strakke urenplanning, waarin we niet alleen de watergang verplaatsen maar ook alle extra werkzaamheden uitvoerden zoals het aanbrengen van een damwand en diverse onderhouds- en asfalteringwerkzaamheden. We proberen op deze manier zo optimaal mogelijk gebruik te maken van zulke ingrijpende afsluitingen. We zijn dan ook heel blij met het resultaat. Én trots op de mannen die dit “klusje” klaarden. Zij werkten met volle inzet, ondanks de kou op de zaterdag en de zware regenval op zaterdagavond. Dit maakte het voor hen allesbehalve makkelijk’, vertelt Frank trots. ‘En het resultaat mag er zijn: maandagochtend kon de weg gewoon weer open, precies volgens planning.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen