Verbreding A27 Houten – Hooipolder: ‘Waardevol om mee te kunnen praten’

21-12-2018
1058 keer bekeken

Op de A27 tussen het knooppunt Hooipolder en Houten staan automobilisten vaak in de file. Rijkswaterstaat pakt de A27 aan om de doorstroming te verbeteren. Zo verminderen we de files en het sluipverkeer in de regio.

Waar zijn we nu mee bezig?

 

 

Wilt u op de hoogte blijven?

Abonneer u op de nieuwsbrief

 

 
 

Samen met de andere bedrijven denkt en praat Damen Shipyards Gorinchem mee met Rijkswaterstaat over de verbreding van de snelweg A27 tussen Houten en Hooipolder. Facility manager Dio van der Stel vertelt hoe dat zo is gekomen en over de meerwaarde ervan.

Als een van de eerste bedrijven vestigde het hoofdkantoor van scheepbouwer Damen zich in 1975 op bedrijventerrein Avelingen. ‘Reden was de uitstekende bereikbaarheid van ons bedrijf via het water en de lokale wegen en snelwegen’, vertelt Dio van der Stel. ‘Deze bereikbaarheid is essentieel voor onze bedrijfsvoering en die van de andere bedrijven op het terrein. In de loop der jaren is het gebruik van zowel de snelweg A15 als snelweg A27 dusdanig toegenomen dat er geregeld sprake is van files en vertraging. Van ideaal bereikbaar in 1975, zitten we nu bijna op een eiland in het midden van Nederland.’

 

Meedenken verbreding van de A27 Houten - Hooipolder

Van der Stel vertelt dat de file richting huis vaak al begint bij het uitrijden van de eigen parkeergarage. ‘Steeds vaker worden er sluiproutes genomen. Onnodig te zeggen dat de dorpen rond de A15 en A27 hier veel last van ondervinden. Het verbeteren van de bereikbaarheid is dan ook essentieel voor ons. De verbreding van de snelweg A27 Houten - Hooipolder komt voor ons als geroepen. We willen hier graag over meedenken en aan meewerken.’

Aanspreekpunt

Rijkswaterstaat vroeg Damen Shipyards Gorinchem om het voortouw te nemen in een klankbordgroep van bedrijventerrein Avelingen/Schelluinsestraat. Van der Stel trekt deze klankbordgroep en is aanspreekpunt voor zowel de bedrijven als voor het projectteam van Rijkswaterstaat. ‘Wij vinden deze betrokkenheid erg belangrijk. In het verleden hebben we deze rol ook al eens op ons genomen, toen in het kader van een Ruimte voor de Rivierproject de uiterwaarden werden afgegraven en de uitbreidingsruimte van het bedrijventerrein tijdelijk aan banden werd gelegd.’

Bereikbaar blijven tijdens wegwerkzaamheden

Belangrijk is volgens Van der Stel dat in de klankbordgroep de gemeenschappelijke stem van bedrijventerrein Avelingen/Schelluinsestraat naar voren komt. ‘De bedrijven delen veel wensen en zorgen. Zo vinden wij het van essentieel belang dat we tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar blijven. De toe- en afritten van en naar de snelwegen moeten beschikbaar blijven en het onderliggende wegennet moet niet gaan vastlopen. Voor de bedrijfsvoering en voortbestaan van de bedrijven is dat van vitaal belang.’

Weinig ruis

De kick-offbijeenkomst met het Rijkswaterstaat projectteam en de klankbordgroep vond plaats bij Damen. Inmiddels zijn er al verschillende sessies geweest. ‘Omdat wij zowel vanuit de klankbordgroep als vanuit Rijkswaterstaat met één aanspreekpunt werken, is er weinig ruis op de lijn. Dat is heel prettig. Goede en vroegtijdige communicatie over wat er speelt is belangrijk, zodat we kunnen meedenken over oplossingen. Ik merk dat de bedrijven het erg waardevol vinden om mee te kunnen praten. Tot nu toe betrekt Rijkswaterstaat ons steeds actief bij de ontwikkelingen. Dat is wel een compliment waard.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.